Saturday, April 14, 2001

Sahih: Mahathir Adalah Bapa Penindas Yang Tidak Berhati Perut

KENYATAAN MEDIA FAC- 12 April 2001

SAHIH: MAHATHIR ADALAH BAPA PENINDAS YANG TIDAK BERHATI PERUT

OLEH: Dr Abdul Rahim Ghouse

Siri terbaru dalam gerakan Reformasi Negara ialah mengenai penahanan 7 orang Reformis dan pemimpin dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri, mengesahkan bahawa Perdana Menteri Malaysia , Mahathir Mohammad telah menghidapi sejenis penyakit kronik yang selalunya dihidapi oleh para diktaktor yang gementar dengan kebangkitan rakyat. Kempen Antarabangsa Ke atas Pembebasan Anwar (FAC) merasa kesal dan mengutuk dengan keras penggunaan ISA bagi menahan Raja Petra Kamaruddin ,pengarah FAC dan beberapa aktivis dan pemimpin termasuk Tian Chua,Ezam Mohd Nor,Saari Sungip,Hishamuddin Rais, N.Gobalakrishnan, dan Ghani Harun. FAC juga dengan ini mendesak agar mereka ini dibebaskan segera dari tuduhan dibawah ISA, yang mana ianya memberikan kuasa kepada polis bagi menahan seseorang tanpa dibicarakan dan tanpa had tertentu.Dalam akta ini, ianya menghalang seseorang yang ditahan dari dibicarakan, dan sejak dahulu lagi ianya dilaksanakan tanpa memberikan hak dan keupayaan seseorang dari membuktikan segala kesalahannya di mahkamah. Pihak polis mendakwa bahawa penahanan aktivis dan pemimpin gerakan REFORMASI ini adalah disebabkan oleh keterlibatan mereka dalam usaha menjatuhkan kerajaan Mahathir. Mereka juga telah dituduh untuk menggunakan kekerasan dengan menggunakan bom dan molotov cocktails. Dengan tuduhan yang sebegini serius , mereka tiada ruang bagi membela segala tuduhan yang dikenakan keatas mereka. Sesungguhnya , penggunaan akta ISA cukup penting bagi pemerintah. Ianya menunjukkan betapa Regim Mahathir begitu gementar dan gelabah serta tidak yakin terhadap kerajaan pimpinannya. Walaupun telah berjaya mengawal segala media dan mahkamah, ianya masih tidak berdaya mengenakan sebarang pertuduhan di mahkamah keatas pemimpin Reformasi. Segala pertuduhan dan proses perbicaraan kesalahan di mahkamah, sebenarnya menunjukkan betapa bodohnya Regim Mahathir pada hari ini sebagaimana yang berlaku kepada "Perbicaraan Yang memalukan ke Atas Anwar Ibrahim". Regim Mahathir sebenarnya amat malu dan di malukan diatas segala perbuatannya sendiri.Gerakan pembahruan yang dilancarkan oleh Anwar Ibrahim , masih bernyala hingga ke hari ini. Kredibiliti Kerajan juga merosot dimana pemimpin nya juga turut membantah apabila kehilangan sokongan dari pelajar, kakitangan awam, dan juga beberapa pemimpin tentera. Keadaan bertambah meruncing apabila berlakunya masalah kelembapan ekonomi yang berlaku di Amerika Syarikat dan turut dialami di Malaysia dengan dasar-dasar yang sentiasa berubah-ubah,mementingkan kroni dan takut serta membenci orang asing. Untuk meruncingkan keadaan Mahthhir telah dengan tanpa disedarinya telah memutus dan merenggangkan hubungan sesama masyarakat Malaysia.Disebalik keadaan yang teruk ini, dan keadaan ekonomi negara yang merudum, beliau mendapati dirinya menghadapi tentangan dari partinya sendiri.

Sesungguhnya segala media dan editor akhbar yang dikawal oleh pemerintah turut merungut akan kemerosotan dan kejatuhan kredebiliti mereka dimana ianya mengekang kebebasan akhbar. Segala gerak gerinya dilihat sentiasa diperhatikan. Malahan kenyataannya , sebahagian besar rakyat Malaysia mendesak beliau berundur.Lagi lama beliau bertahkta , lagi ramai yang akan membencinya.Mahathir ingat bahawa lagi banyak tangkapan dilakukannya,akan menakutkan rakyat, akan tetapi ianya terjadi sebaliknya. Mahathir lupa bahawa segala kejadian lampau yang melibatkan protes jalanan pada tahun 1998 , sebenarnya dijana oleh rakyat diketika pemimpin Reformasi ketika itu ada yang terpenjara dan berada diluar negara. Segala protes sebenarnya bermula dari rakyat. Dengan menahan pemimpin Reformasi pada hari ini , ia sebenarnya memberi risiko kepada pemerintah dalam menghadapi segala protes dari rakyat. Melihatkan dari semua sudut, Mahathir nampaknya berada dalam situasi yang amat mendesak beliau. Inilah yang menyebabkan beliau makin gabra dan gelabah. Tambahan pula, cara beliau melaksanakan segala arahan sebenarnya merumitkan lagi keadaan yang sedia ada. Dengan penangkapan beberapa pemimpin Reformasi dalam usaha mengingati sejarah penangkapan Anwar, ianya sebenarnya menunjukkan bahawa mahkamah kanggaroo Mahathir adalah diatas segala arahannya dan telunjuknya. Para penyokong gerakan pembahruan Reformasi sebenaranya merancang satu gerakan aman bagi menyatakan sokongan kepada pemimpin yang akan menyampaikan memorendum kepada SUHAKAM, badan bebas hak asasi manusia. Ini menunjukkan bahawa ianya tidak merbahaya , sebagaimana yang dimainkan oleh akhbar arus perdana.

Ini membuktikan bahawa Mahathir makin nyanyuk dan hilang pertimbangan.

Adalah jelas , dan sahih, bahawa Mahathir sedang menanggung penderitaan akibat melakukan penindasan yang tidak berhati perut.

Terjemahan Oleh : Wartawan Rasmi Lamn Reformasi.

"SELAMAT BERHIMPUN PEJUANG NEGARA"

Apa Khabar Umno Permatang Pauh?

Edisi Terbitan Semula: Apa Khabar Umno Permatang Pauh?

OLEH : Wartawan Rasmi Laman Reformasi

Apa khabar UMNO Permatang Pauh ? Adakah anda sihat - sihat selalu hendaknya? Bagaimana keadaan Masyarakatnya apabila berada di bawah bendera pembangkang? Itulah antara sedikit sebanyak pertanyaan orang-orang UMNO kepada satu parti yang suatu ketika dahulu berada di bawah Dato Sri Anwar Ibrahim, bekas Timbalan Perdana Menteri dan juga Menteri Kewangan. Bagaimana dengan projek? Banyak lagikah peluang ? Macamana dengan bisness? Berapa banyak Anwar bagi pada orang UMNO? Siapa yang dapat habuan dengan menjual nama Anwar? Macamana dengan pemilihan tahun ini……….? Tentu menarik. Sebenarnya , diketika saya kembali melalui kawasan perkampungan di sekitar Permatang Pauh, menghala ke Butterworth, tidak lah nampaknya teruk sangat kawasan ini apabila berada di bawah kawasan Pembangkang. Malahan jalanrayanya nampak cantik dan selesa. Rupa-rupanya , inilah perjuangan wakil rakyat di kawasan tersebut. Soal siapa yang buat itu adalah tanggungjawab pemerintah terhadap rakyatnya. Nampaknya perjalanan ini bukanlah kosong semata-mata, cuma sengaja mengambil angin hingga ke Kulim dan kawasan sekitarnya.Tak pulak nampak kawasan setinggan atau banyak peminta sedekah dan juga yang tak makan. Tapi yang saya nampak ialah gajah putih di Permatang Pauh. Sebuah banggunan gajah putih ialah terletaknya rumah UMNO. Tapi sayang kosong dan kering kontang. Dari situlah , saya mula nampak dan meneka apa lah nasib yang menimpa UMNO dulu kini dan selamanya? Kita dah banyak membaca telahan dan gambaran betapa UMNO hanyut dan buktinya memang UMNO sudah hampir 65% telah ditolak oleh orang Melayu, namun bagaimana yang tinggal dalam UMNO dan bakal meninggalkannya. Menurut jangkaan, menjelang tahun 2004 seramai 3.5 juta pengundi baru akan menjadi pemilih. Jika BN hanya memenangi keseluruhan jumlah undi sekitar 686,000(anggaran kasar) sahaja melebihi BA maka nampaknya parti yang memerintah akan lebur. Maknanya BA akan memerintah?

KETUA PEMUDA PEMANDU LORI

Minggu lepas pertandingan jawatan ketua Pemuda Bahagian Permatang Pauh telah berjalan dengan rancaknya. Yang menang ialah seorang pemandu lori Ahmad Nizar yang berjaya mengalahkan seorang peguam. Nampaknya yang menyokong sekarang ini memilih sekadar seorang pemandu lori dan sama sahaja dengan golongan yang memilihnya.Golongan profesional ditolak dan ini sebenarnya memberi kemenagan kepada BA. Jangkaan bahawa dua anak Saad akan tinggal sesaat sahaja sebenarnya membuktikan bahwa memang benar golongan Melayu menolak bekas pemimpin yang pengecut apabila ketua di baham harimau tua. Ibrahim Saad telah lebur di Bukit Mertajam yang memang tak begitu ramai Melayu. Namun banggunan tinggi UMNO nampak tak juga laku , lagi besar banggunan lagi tak ramai yang datang dan meninggalkan UMNO.

Di bahagian Permatang Pauh usaha telah dijalankan bagi mengenepikan Ahmad Saad dengan penggabungan desperado dan bekas YB yang telah bersara. Antaranya Dato Adnan, Cikgu Yahya Jamaluddin, semuanya dengan keparat-keparat masing-masing. Dalam kalah-kalah macam ni pun masih ada hati nak jadi pemimpin, masih tak sedar lagi bahawa orang Melayu tak sokong dah, tak faham-faham betul burung kaka tua ni. Dato Ahmad Saad akan di cabar oleh desperado Dato Adnan, dua -dua ni bekas YB suatu ketika dahulu. Yang menjadi senangnya kumpulan ketua pemuda adalah team Dato Adnan yang mendapat lampu hijau dari Pak Lah. Beliaulah yang berpatah balik dari lapangan terbang apabila mengetahui bahawa DSAI telah dilucutkan jawatannya. Baru dapat gelaran Dato setahun lepas, sekolah tak tinggi sekadar darjah 6 dan bekerja sebagai budak pejabat. Bolehlah join dengan seorang pemandu lori. Kalau Dato Ahmad Saad menang,dan memangnya telah menang pada malam 8 hb April baru-baru ini, dimana keputusan diketahui lewat tengah malam, pada hal cuma berapa kerat sangat perwakilan yang hadir, nampak sangat banyak itu pun tak mampu nak selesaikan, lagi senanglah nak buat kerja. Sebab tak ngam,lagi pula mereka ni tak belaga angin kata orang. Walaubagaimana pun tahniah kepada yang menang dan takziah kepada yang kalah. Pilih lah tempat kampung mana, negeri mana yang nak lari.

KESIAN GURKHA UMNO

Kalau dulu YB dengan tauke besar-besar, la ni kena buat kebun di Relau Kedah, duduk diam-diam dan tak nampak kelibat muka bila kalah. Ohh baru tau la ni ….rupa-rupanya tugas YB semasa jadi YB sahaja, macamana kalau tak jadi YB, tak bolehkah tolong orang, kan kenal banyak orang besar-besar ………? kalau dulu naik Mercedes la ni kena tukar kereta, dan tanggung hutang ratusan juta. Khabarnya Mat Saad hutang hampir RM 170 juta, …….kesian-kesian, hang jual lah tanah yang ada pada mana-mana taukeh cina yang berminat, lepas tu hang pi lah duduk di mana-mana tempat yang sesuai.Kalau dulu YB la ni kena panggil Yang Bersara sebab dah tak jadi YB dan tunggu dicalonkan pada 2004 , itu pun jika panjang umur. Yang kerja pegawai KEMAS, kemas-kemas lah barang tu cari tempat kerja lain atau pindah tempat lain sebab dah tak ada ahli pemuda cawangan. Kata terra sangat, jumpa orang kampung pun tak kenal, jangan kata jumpa , tak berkhariah dengan orang kampung…. Macam mana hang nak jadi pemimpin. Dah dekat 20 tahun berkecimpung dalam UMNO dari ketua pemuda cawangan, nak bertanding ketua bahagian , dari cikgu , berhenti ke ahli perniagaan, kemudian pegawai kemas dan akhirnya opis boy pejabat UMNO….kesian hang ni………Yang jadi Ketua cawangan, kacau bini orang, naik turun mahkamah la ni tak bertanding apa dah. Nasib baik bini jadi EXCO kerajaan negeri, takut-takut jatuh kredibiliti.Yang itu tak apa lagi, yang kesiannya takut kat bini…….eh….eh…eh…..awat la hang ni…………………. Kesian! Kesian,! macam tu lah yang dikatakan apabila Ketua UMNO bahagian Permatang Pauh di tangkap. Tak sedikit pun ahli UMNO yang ada menyatakan sokongan kepada perjuangan Anwar Ibrahim, sebab dari dulu lagi sewaktu DSAI ingin menyertai Permatang Pauh, golongan ini menolak. Sekarang ni alhamdulillah, berebut sakanlah ahli UMNO sesama sendiri, dan penaya sakanlah sesama ahli Parti UMNO karat tu, agar lagi cepat semuanya reput. Yang ada pun yang itu jugalah, tak nampak muka baru pun, tak nampak pun wajah pejuang di air muka hampa.Macam mana hampa nak pejuang nasib Melayu Pulau Pinang. Hangpa habaq mai sat kat aku………………………kata orang Permatang Pauh…..

HEH ! RAKYAT BUKAN BANGANG !

Heh!!!! Sekarang ni rakyat dah tak bangang. Yang bangang cuma sedikit sahaja lagi yang hanya berbicara berapa belanja, berapa gaji, cukup makan dan lepas tu tukar kereta. Itu sahaja matlamat hidup. Biar apa sahaja yang berlaku dah tak kira dah, lagi pula bukan senang nak kumpul harta. Bincanglah dan bicaralah berapa harta yang dah ada, soal lain ketepikan dan tak kisah. Tak apalah , nak buat macam mana kalau dah memang dasar bangang.Tak perlu pedulilah apa yang berlaku selamba sahaja… memang sama macam bangkai bernyawa, jasad ada , tapi roh tak ada. Inilah orang yang dijajah oleh perasaan tidak merdeka. Maaflah sekiranya tutur kata ini memang kasar, tapi hakikatnya kenalah diterima bahawa yang ada dalam UMNO hanyalah bangang dan bangkai bernyawa. Tak ada jiwa merdeka dan semangat juang yang dilaungkan. Terima lah kenyataan bahawa sebahagian besar generasi muda sudah tidak kenal erti sejarah dan perjuangan UMNO sendiri. Jika dahulu ianya memperjuangkan nasib penduduk Melayu,dan sekurang-kurangnya soal memartabatkan agama masih ada sejarahnya , walau pun sedikit benar, kini ianya adalah sebuah parti yang memusnahkan bangsa Melayu itu sendiri. Kerana apa??????? Tanyalah kepala otak hangpa.

Blog Archive

My Blog List

Followers