𝗔𝗧 𝗟𝗘𝗔𝗦𝗧 𝗟𝗘𝗕𝗔𝗜 𝗞𝗘𝗗𝗨𝗔 𝗬𝗚 𝗟𝗘𝗕𝗜𝗛 𝗥𝗔𝗦𝗜𝗢𝗡𝗔𝗟 𝗦𝗘𝗟𝗘𝗣𝗔𝗦 𝗠𝗕 𝗞𝗘𝗟𝗔𝗡𝗧𝗔𝗡, 𝗨𝗖𝗔𝗣 𝗧𝗘𝗥𝗜𝗠𝗔 𝗞𝗔𝗦𝗜𝗛 𝗗𝗔𝗡 𝗛𝗔𝗥𝗚𝗔𝗜 𝗕𝗔𝗡𝗧𝗨𝗔𝗡 𝗣𝗠𝗫



Sekurang-kurangnya MP lebai ni ada jiwa dan nurani utk berkata benar dan berterima kasih pd PMX. Sikap itu wajar diberikan pujian. 


𝗞𝗶𝘁𝗮 𝗯𝗲𝗿𝗶 𝗸𝗿𝗲𝗱𝗶𝘁 𝗸𝗽𝗱 𝗬𝗕 𝗙𝗮𝗱𝗵𝗹𝗶 𝗦𝗵𝗮𝗮𝗿𝗶 𝗞𝗲𝘁𝘂𝗮 𝗣𝗲𝗻𝗲𝗿𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗣𝗔$. Ini sepatutnya jadi contoh akhlak Islam meskipun berbeza ideologi politik tapi soal bantuan, pertolongan apatah lagi yg melibatkan nyawa merentas sempadan politik.


Kita BUKAN mcm 𝗽𝘂𝗮𝗸 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘁𝗼𝗸, 𝘄𝗮𝗹𝗮𝗿𝗴𝗼𝗻, 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘂𝗻 & 𝘂𝗻𝘁𝗶𝘁𝘁 𝗹𝗼𝘄 𝗹𝗲𝘃𝗲𝗹, 𝗹𝗼𝘄 𝗹𝗶𝗳𝗲 𝗺𝗼𝗿𝗼𝗻 𝗯𝗮𝗹𝗮𝗰𝗶 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 𝗪𝗔𝗥𝗚𝗔𝗡𝗘𝗚𝗔𝗥𝗔 𝗧𝗔𝗞 𝗕𝗘𝗥𝗚𝗨𝗡𝗔 𝘆𝗴 𝘁𝗮𝗸𝗱𝗲 𝗮𝗸𝗵𝗹𝗮𝗸, 𝗛𝗔𝗡𝗬𝗔 𝗥𝗘𝗧𝗜 𝗞𝗘𝗖𝗔𝗠 sehinggakan nak berterima kasih pd PMX pun payah. #IslamTakAjar biadap sebegitu pd org yg menghulurkan bantuan dan kufur nikmat pd kurnia Allah. 


Bagi penyokong PHBN sesiapa shj termasuk pembangkang jika buat perkara yg betul maka wajar diberi pujian atau diakui betul. Semoga insiden ini memberi pengajaran pada semua.


Saya yakin dgn 𝗸𝗮𝗿𝗼𝗺𝗮𝗵 𝗶𝗻𝘀𝗮𝗻𝗶𝗮𝗵 𝗮𝘁𝗮𝘂 𝗮𝗱𝗮𝗯, 𝗮𝗸𝗵𝗹𝗮𝗸 𝗱𝗮𝗻 𝗶𝗻𝘁𝗲𝗴𝗿𝗶𝘁𝗶 yg dimiliki PMX beliau akan terus melakukan pekara baik walaupun kpd puak KHAWARIJ yg membenci, mencaci, memaki hamun, menghina dan memfitnah beliau.


Semoga Allah terus angkat darjat dan martabat PMX atas kesabaran beliau menghadapi tohmahan yg maha dahsyat hasil fitnah oleh musuh-musuh politik berpuluh tahun lalu. Ramai antara mereka telah pergi menghadap pencipta tinggal yg baru-baru meneruskan fitnah ini.


Di depan Allah SWT nanti, beratus ribu atau berjuta pemfitnah ini 𝗣𝗔𝗦𝗧𝗜 𝗠𝗘𝗡𝗬𝗘𝗦𝗔𝗟 𝗗𝗜 𝗗𝗘𝗣𝗔𝗡 𝗔𝗟𝗟𝗔𝗛 apabila baru menyedari semua perkara liwat yg mereka percaya tentang PMX selama ini adalah 𝗙𝗜𝗧𝗡𝗔𝗛 𝗧𝗘𝗥𝗔𝗡𝗖𝗔𝗡𝗚 𝗸𝘂𝗺𝗽𝘂𝗹𝗮𝗻 𝘆𝗴 𝗯𝗲𝘀𝗮𝗿 𝗱𝗶𝗱𝗮𝗻𝗮𝗶 𝗞𝗔𝗣𝗜𝗧𝗔𝗟𝗜𝗦 𝗢𝗟𝗜𝗚𝗔𝗥𝗖𝗛𝗬. Masa itu teringin kembali ke dunia jika boleh diputarkan semula masa pun sudah tidak berguna lagi.


𝗕𝗘𝗥𝗜𝗡𝗚𝗔𝗧𝗟𝗔𝗛, 𝗸𝗲𝗿𝗮𝗻𝗮 𝗵𝗮𝗻𝘆𝗮 𝗔𝗹𝗹𝗮𝗵 𝗬𝗮𝗻𝗴 𝗠𝗮𝗵𝗮 𝗠𝗲𝗻𝗴𝗲𝘁𝗮𝗵𝘂𝗶 sedangkan manusia tidak mengetahuinya dengan pasti sehingga di akhirat nanti. Maka tidak berbaloi mengambil risiko itu hanya kerana kebencian politik di dunia yg sementara.


Wallahualam.


-Zus Din 

17042024


https://malaysiagazette.com/2024/04/16/terima-kasih-pm-satukan-keluarga-nadir-al-nuri-fadhli/


𝗧𝗲𝗿𝗶𝗺𝗮 𝗸𝗮𝘀𝗶𝗵 𝗣𝗠 𝘀𝗮𝘁𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗹𝘂𝗮𝗿𝗴𝗮 𝗡𝗮𝗱𝗶𝗿 𝗔𝗹-𝗡𝘂𝗿𝗶 – 𝗙𝗮𝗱𝗵𝗹𝗶

Oleh Khairulanuar Yahaya - 16 April 2024


KUALA LUMPUR – Peranan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim membawa keluar keluarga Ketua Pegawai Eksekutif Cinta Gaza Malaysia, Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman dari Gaza amat dihargai.


Ketua Penerangan Pas Ahmad Fadhli Shaari berkata, 𝘂𝘀𝗮𝗵𝗮 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗱𝗶𝗹𝗮𝗸𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗣𝗲𝗿𝗱𝗮𝗻𝗮 𝗠𝗲𝗻𝘁𝗲𝗿𝗶 telah membolehkan Muhammad Nadir disatukan semula dengan keluarganya selepas berpisah selama enam bulan.


𝗔𝗵𝗹𝗶 𝗣𝗮𝗿𝗹𝗶𝗺𝗲𝗻 𝗣𝗮𝘀𝗶𝗿 𝗠𝗮𝘀 𝗶𝘁𝘂 𝗯𝗲𝗿𝗸𝗮𝘁𝗮, 𝗵𝘂𝗯𝘂𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗯𝗮𝗶𝗸 𝗔𝗻𝘄𝗮𝗿 𝗱𝗲𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗠𝗲𝘀𝗶𝗿 𝗺𝗲𝗺𝗯𝗼𝗹𝗲𝗵𝗸𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗹𝘂𝗮𝗿𝗴𝗮 𝗠𝘂𝗵𝗮𝗺𝗺𝗮𝗱 𝗡𝗮𝗱𝗶𝗿 𝗱𝗶𝗯𝗮𝘄𝗮 𝗸𝗲𝗹𝘂𝗮𝗿 𝗱𝗮𝗿𝗶 𝘄𝗶𝗹𝗮𝘆𝗮𝗵 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝘁𝗲𝗿𝘂𝗸 𝗱𝗶𝘀𝗲𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗜𝘀𝗿𝗮𝗲𝗹 𝗱𝗲𝗻𝗴𝗮𝗻 𝘀𝗲𝗹𝗮𝗺𝗮𝘁.


“Terima kasih atas kesungguhan dan usaha Perdana Menteri memastikan keluarga saudara Nadir An-Nuri disatukan semula, 𝘁𝗲𝗻𝘁𝘂 𝘀𝗲𝗸𝗮𝗹𝗶 𝗶𝗮 𝗺𝗲𝗺𝗲𝗿𝗹𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗽𝗲𝗿𝗯𝗶𝗻𝗰𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗱𝗮𝗻 𝗵𝘂𝗯𝘂𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗯𝗮𝗶𝗸 𝗱𝗲𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗠𝗲𝘀𝗶𝗿 𝗸𝗵𝘂𝘀𝘂𝘀𝗻𝘆𝗮 𝗯𝗮𝗴𝗶 𝗺𝗲𝗺𝗮𝘀𝘁𝗶𝗸𝗮𝗻 𝗺𝗶𝘀𝗶 𝗶𝗻𝗶 𝗯𝗲𝗿𝗷𝗮𝘆𝗮.


“Tahniah kepada saudara Nadir, tentunya ini hadiah hari raya yang paling berharga untuk beliau,” kata Ahmad Fadhli dalam kenyataan.


Muhammad Nadir semalam mendedahkan, Anwar merupakan watak utama dalam ‘misi gila’ membawa keluarganya keluar dari Gaza.


Menerusi hantaran di Facebook miliknya, kisah bermula apabila beliau sempat maklumkan kepada Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim), Dr Ahmad Sani Abdul Alim Araby bahawa keluarganya terkandas di Rafah.


Beliau kemudian di hubungi Setiausaha Politik kepada Perdana Menteri, Ahmad Farhan Fauzi dan akhirnya disatukan dengan keluarganya.


Ujar Muhammad Nadir, proses membawa pulang keluarganya itu cepat, teratur dan lancar walaupun penuh dengan 1,001 cabaran tersirat, namun tidak semua beliau berhak untuk kongsikan.


“Saya sudah biasa melalui perang di Gaza, melihat kehilangan dan air mata serta cekalnya kehidupan tetapi misi ini saya katakan ‘Misi Gila’ kerana bukan mudah untuk mengeluarkan keluarga saat bedilan roket serta hentaman bom bertali-arus malah ketegangan di sempadan berlanjutan.


Bagaimanapun, secara senyap pemimpin negara menghubungi pihak sana, ternyata diplomasi insani ini jauh lebih berkesan daripada kaedah yang lain,” kongsinya.


Sejak perang meletus 7 Oktober tahun lalu Israel telah membunuh lebih 33,000 penduduk di Gaza dan memusnahkan rumah serta infrastruktur awam termasuk hospital dan pusat pendidikan.-MalaysiaGazette



No comments: