VAKSIN



Baru2 ni, keluar Laporan PAC menyatakan Malaysia kerugian RM505 juta. Kerana terlebih order booster vaksin Covid-19. Sebanyak 8.5 juta dos terbuang begitu sahaja. 


Hal vaksin ni, kita pun dah banyak persoalkan. Dah la masa pandemik tu, Malaysia la satu2 negara di dunia yang pergi botol kan semula dos vaksin. 


Orang lain dapat dari Pfeizer etc terus boleh cucuk. Kita pulak nak botolkan lagi sekali. Jadilah kita bagi vaksin pada rakyat antara yang terlambat. Kematian pun meningkat. 


Sampai la ni kita tak diberitahu berapa harga vaksin kita sebenarnya. PAC tanya pun depa sorok. Walhal kat negara lain elok je depa boleh tunjuk. 


Skandal terbaru, pasal booster pula. Terlebih order berjuta botol jumlahnya. Saya tak paham. 2nd Booster ni bukan wajib. Pilihan rakyat. Siapa la yang dok order nak sama banyak dengan dos pertama dan kedua. Siapa yang benefit sebenarnya? 


2nd Booster tu pula diminta ambik ketika negara dah masuk era endemik. Kenapa kita order punya banyak sekali? 


Isu ini terpalit kepada seorang YB yang Tall, Dark and Handsome. Kita nak nantikan dia kupas isu ini dalam podcast terkini. 


RM505 juta tuan puan. Bukan anak2 RM5juta. 


Someone has to be responsible. 


Kerajaan Reformasi jangan hanya tengok isu tarik subsidi nak tambah pendapatan negara. Perlu tengokkan juga isu ketirisan. 


Jangan pula suruh rakyat berjimat, tapi tetap biarkan geng kayangan menyakau tak ingat. 


Salam hormat, 

Liyana Marzuki



No comments: