PALATAO WALAUN

 



Baru-baru ni aku ada reply komen di portal berita, tak salah aku. Tapi tak ingat portal yang mana. Si tukang komen kata rakyat susah sekarang ni. Dia takut tengok nilai ringgit rendah.


Aku jawab la aku setuju. Terutamanya untuk orang yang meniaga import eksport. Kos meningkat. Bagi yang tak meniaga tak terasa sangat. Lepas tu aku tanya dia, dia bisnes import apa.


Reply dia aku pening sikit baca. Tapi aku simpulkan, dia kata aku tak faham kesusahan rakyat. Itu yang aku pelik. Aku reply lagi, aku cakap aku setuju pun dia koyak ke? Kat mana salah aku?


Ini masalahnya walaun. Sebenarnya bebal ekonomi tapi masih nak berkomentar. Soal ringgit mengecil tu benda benar. Kita semua tahu. Tapi itu bukanlah kayu ukur untuk ekonomi kita.


Kita lihat kepada pertumbuhan ekonomi, inflasi dan juga pada kadar pengangguran. Ekonomi negara kita berkembang. Inflasi dan kadar pengangguran pula turun. Celah mana kata ekonomi merudum?


Bukan nilai ringgit yang jatuh sebenarnya. Tapi nilai dollar Amerika yang naik. Kalau nilai ringgit jatuh, cuma duit kita mengecut. Tapi bukan ringgit saja. Banyak matawang lain pun kena.


Hari ni pergi pasar atau pasaraya. Tengok sendiri harga ayam, telur dan minyak masak. Jauh murah berbanding zaman PN dalam kerajaan. Itu bukan indikasi ekonomi merudum.


Memang harga beras import naik. Tapi disebabkan oleh tindakan India yang sekat eksport. Bukannya sebab ekonomi kita. Pun begitu, kementerian dapat atasi masalah kekurangan bekalan beras tempatan.


Masa PN dalam kerajaan, telur dan ayam yang tak bermusim pun mereka tak dapat sediakan bekalan. Apa lagi kalau isu beras jadi masa mereka. Kenalah kita rebus batu untuk makan agaknya.


Susahnya rakyat sebab harga makanan siap. Tapi itu bukan kerja kerajaan untuk tetapkan harga. Itu atas tauke kedai. Tugas kerajaan cuma pastikan harga barangan mentah terkawal.


Barangan mentah mana yang tak terkawal harganya sekarang ni?


Di negara maju dah lama begitu. Makanan di kedai makan memang harga bunuh diri. Tapi orang yang tak mampu masih boleh dapatkan barang mentah pada harga yang mesra rakyat. Masih mampu untuk masak sendiri. Itu yang penting.


Jadilah manusia berfikiran waras. Negara komunis pun tak kawal harga semua benda. Harga makanan di kedai makan tu atas pemilik.


Kalau duit takde tapi bernafsu nak makan di kedai mahal, kedai viral yang kena beratur berbelas jam untuk beli tu boleh je tapi, jangan salahkan kerajaan bila poket jadi gurun sahara.


Buat perbandingan. Jangan tipu diri sendiri. Waktu ini harga barangan lebih murah dan barangan lebih mudah untuk didapati berbanding ketika PN dalam kerajaan dulu. Itu hakikatnya. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: