ORANG MELAYU MALAS MEMBACA. KEMUDIAN SUKA PULAK DENGAR BERITA PELESU YANG DISAMPAIKAN OLEH PELESIT HANTU KEDAI KOPI...PITENAH MAINAN DEPA..NAMA PUN PELESIT HANTU...



Hanya kaum Melayu saja yang majoritinya anggap ekonomi semakin buruk. Kaum-kaum lain semua mula merasakan perubahan.


Berita penuh di https://bit.ly/3KJk6Nb. Tapi kenapa terjadi begini?


Pada aku, ini lebih kepada persepsi, bukan realiti. Persepsi orang Melayu pula banyak dipengaruhi oleh permainan sentimen.


Orang Melayu melihat ekonomi pada harga barang. Bukan pada peluang bisnes. Kalau harga barang mahal, bererti ekonomi buruk.


Dan sekarang harga barang, walaupun sudah ada tanda-tanda penurunan, banyak yang masih mahal. Jadi orang Melayu anggap itu bererti ekonomi kita tak bertambah baik.


Satu lagi, perbandingan harga dibuat dengan era 90an atau 2000. Tidak dibanding dengan tahun 2020. Sebab itu ramai tak nampak keadaan sudah semakin pulih sekarang.


Permainan persepsi ni, susah nak diperbetulkan. Ia akan memakan masa yang lama dan usaha yang berterusan mesti dilakukan.


Kerajaan perlu gunakan semua saluran media milik kerajaan untuk tunjukkan hasil kerja yang baik bagi menghadapi persepsi salah ini.


Jangan abai permainan persepsi begini. Kerajaan boleh runtuh disebabkan persepsi. Kerajaan perlu mula bertindak sekarang. Gerakkan semua media untuk perbetulkan persepsi rakyat. Guane boh?o


 

Raja Gelap 

.


No comments: