ORANG MACAM INI AKAN UNTUNG KALAU KWSP AKAN DIBENARKAN.

 

Siapa kata aku tak nak KWSP tu? Aku nak la. Aku baru habis beribu rejuvenate Exora aku. Cat baru, radio android baru, carpet baru, bumper. Eh banyak la. Nak kena cover balik kos tu.


Lagi pun aku dah berkenan dengan satu handphone ni. Tengok harga 3k lebih. Kalau dapat duit KWSP tu boleh lah sambar sebijik. Aircon kat rumah aku pun lama dah tak servis. Banyak nak pakai duit ni.


Korang faham tak?


Kalau kerajaan benarkan pengeluaran KWSP, yang dapat, majoriti bukan golongan sasar. Bukan orang yang benar-benar terdesak. Sebab yang terdesak tu kebanyakannya dan habis simpanan mereka.


Kalau boleh keluar, yang sedap orang macam aku. Takde la perlu sangat pun. Tapi duit ada dalam tu. Kalau dapat keluarkan, boleh la joli sakan. Lagi nak raya ni. Boleh shopping sepuas hati.


So tak boleh keluar KWSP ni, kita beli je la baju raya Rahmah. Makan tengahari kat tempat kerja, kita beli makanan menu Rahmah. Untuk masak kat rumah, beli je la ikan/sayur sebungkus RM5 di KK Mart.


Nak buat macamana lagi? Tapi ok la. Tak boleh nak keluarkan KWSP, at least ada lagi option untuk beli barangan pada harga rendah. Nanti akan ada jualan Rahmah pulak. Kita boleh borong sana nanti.


Hutang berlambak pulak kan? Takpe la. Nanti boleh pergi AKPK untuk strukturkan semula hutang. Boleh susun supaya bayaran bulanan tak sampai jejaskan perbelanjaan keperluan harian.


Cuma kalau boleh, DS Anwar Ibrahim berikan sikit kelonggaran pada yang ada baki mencukupi. Kalau mereka boleh tunjukkan bukti bebanan yang mereka tanggung dan bagaimana pengeluaran KWSP boleh bantu mereka, berikanlah mereka kelulusan.


Memang ada sesetengah orang macam aku sendiri, tak perlukan sangat pun pengeluaran KWSP tu. Tapi menggatal nak keluarkan sebab nampak baki akaun tu ada berapa.


Tapi ada sesetengah lagi, mereka memang betul betul terdesak. Biarlah pengeluaran ini ikut case by case. Jangan beri secara borong dan jangan juga tak benarkan secara borong. Guane boh?


 

Raja Gelap 

.


No comments: