Tangguhkan PRN Sarawak, hentikan kluster politik

 


Kerajaan negeri Sarawak dibawah pentadbiran Gabungan Parti Sarawak GPS) digesa untuk menangguhkan sebarang hasrat untuk membubarkan kabinet dan mengadakan Pilihan Raya Negeri (PRN) pada tahun ini.

 Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri (MPN) KEADILAN Sarawak, Larry Sng berkata ini berdasarkan peningkatan kes COVID-19 baru-baru ini, yang rata-ratanya berpunca daripada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah.

 "Memandangkan lonjakan mendadak kes COVID-19 di seluruh negara ketika ini, saya menggesa Ketua Menteri Sarawak untuk menangguhkan pilihan raya negeri hingga tahun depan apabila keadaan bertambah baik.

 "Tidak ada urgensi untuk segera mengadakan pilihan raya negeri. Keutamaan adalah menjaga keselamatan rakyat kita dan memberi peluang kepada semua orang untuk kembali mengundi apabila tiba waktunya," katanya menerusi akaun Facebook miliknya.

 Larry yang juga Ahli Parlimen Julau berpendapat semua pemimpin kerajaan dan ahli politik perlu belajar dari kesilapan supaya dapat mengelakkan daripada memberi kesan kepada kehidupan rakyat.

 "PRN Sabah yang baru saja diselesaikan menyaksikan lonjakan mendadak dalam 19 kes. Beberapa ahli politik juga positif ketika berkempen.

 "Oleh itu, adalah penting bahawa Sarawak harus belajar dari ini dan tidak mengulangi kesilapan yang sama yang dilakukan di Sabah.

 "Keutamaan kami adalah menjaga kesihatan rakyat. Politik adalah perkara kedua," katanya.

 

No comments: