ARAHAN MENTERI KOMUNIKASI TAK MUNASABAH, LANGKAH KE BELAKANG


Saya ambil maklum kenyataan terkini Menteri Komunikasi & Multimedia di Dewan Rakyat mengenai rencana kerajaan terkait penerbitan video dan filem.
Rakyat tertanya mengapa langkah ini diambil, sehinggakan arahan yang dimaklum Menteri itu terlalu umum sehingga ia akan mengesankan mereka yang menggunakan media sosial, termasuk pelantar YouTube, TikTok, Instagram, dan lain-lain.
Perkembangan ini membimbangkan, tatkala serangan dan gangguan ke atas media termasuk Al-Jazeera terus berlaku sejak kerajaan ini tertubuh Mac lalu.
Ternyata kerajaan mahukan semua pihak, tidak kira samada ahli politik, mahu pun penggiat media sosial akan dikenakan tindakan atas pelanggaran sesuatu kandungan yang mungkin tidak cocok dengan pandangan kerajaan.
Arahan tidak munasabah ini adalah langkah kebelakang. Dalam masa yang sama pula, kerajaan percaya ia akan terus mendukung kebebasan bersuara. Apakah masuk akal?
Perlu diingatkan di sini bahawa kerajaan Pakatan Harapan yang lalu telah berjaya melonjakkan tahap kebebasan media ke satu tahap yang bukan sahaja menaikkan imej negara, malah telah memberi keyakinan kepada pemerhati dan pelabur asing.
Dengan rencana terkini ini, kerajaan akan memadam usaha dan upaya kerajaan lalu sekaligus menginjak tatanan dan demokrasi negara hukum.
ANWAR IBRAHIM
Ketua Pembangkang/Presiden PKR
23 Julai 2020.

No comments: