SIAPAKAH ROHINGYA?



Sebagai pengganti sambungan kisah hantu kem mentakab; saya storykan sikit siapakah Rohingya sebab ada isu menuntut hak sama rata. Ramai yang silap faham tentang Rohingya dan menghentam Myanmar.
Kita kena belajar dari sejarah. Dari aspek sejarah, Bangsa Rohingya adalah satu bangsa yang sangat kuat di selatan Bangladesh atau di hujung Bangladesh. Macam zaman puak Kublai Khan, Moghul cam tu. Oleh kerana mereka kuat, maka bangsa Rohingya menjadi satu bangsa yang sangat zalim, suka membunuh, menindas kaum bangladesh. Sampai pada satu tahap, kaum utama Bangladesh bangkit menentang dan berlaku peperangan hebat sehingga kaum rohingya terpaksa berundur dan memasuki kawasan utara myanmar. Dia macam pertempuran Jabida Massacre di Filipina antara puak Moro dengan kristian. Di Bangladesh terjadi peristiwa Barabkunda. Boleh baca pertempuran Saidpur atau the battle of Saidpur yang mana kaum Rohingya diserang dan dihalau sehinga Bangladesh tidakj mahu mengakui Rohingya adalah rakyat mereka kerana kezaliman rohingya sendiri.
Akhirnya mereka menduduki di kawasan utara Myanmar sambil melancarkan serangan ke Bangladesh. Maka terbentuklah penempatan segenting Sitakund dan Bahannagar. Mereka tewas dalam beberapa pertempuran seperti Sehingga mereka dihalua keluar terus dari Bangladesh. Semasa menduduki kawasan utara Myanmar, kaum rohingya ini mengganas terhadap puak-puak kawasan utara Myanmar dan bertindak membunuh mereka. Mereka sangat zalim. Maka berlaku perang antara Myanmar dan Rohingya. Sehingga akhirnya Rohingya tewas dan tak tahu nak lari ke mana? Ke utara iaitu negara asal mereka iaitu Bangladesh, mereka sudah tidak diterima langsung. Di Myanmar pula, kerajaan Myanmar memang tak mahu mereka dan dianggap sebagai penceroboh.
Jadi kita nak baik-baik dengan Rohingya ni, fikirlah masak-masak. Sejarah menunjukkan mereka ini tidak pandai berterima kasih. Tengoklah, dalam keadaan kita kelam kibut berlawan dengan Covid 19, mereka boleh ambil kesempatan mendarat di Langkawi. Ni katanya banyak lagi bot nak sampai.
jadi renung2lah. Nak kesian mesti kena pada tempatnya. bak kata Hang Nadim "sejarah kerap sangat berulang"


No comments: