AKHBAR DI RAMPAS

Baru dua bulan di pasaran, tabloid politik - Kabar Era Pakatan - sudah berdepan dengan tekanan Kementerian Dalam Negeri (KDN) apabila kira-kira 3,000 nashkah tabloid tersebut dirampas Jumaat lalu kerana memuatkan isu yang menyentuh perdana menteri.
.
Akhbar yang dirampas itu merupakan nashkah edisi pertama (5 hingga 20 April) dan edisi ketiga (9 hingga 22 Mei).

Ketua pengarangnya, Mat Zahari Ali hairan mengapa akhbar tersebut dirampas sedangkan KDN tidak mengeluarkan apa-apa notis kepadanya sebelum tindakan tersebut diambil.

Sepatutnya, kata beliau, KDN bertindak lebih profesional dengan memaklumkan terlebih dahulu kepada mereka sebelum mengambil tindakan seperti itu.

Tambahnya, nashkah tersebut dirampas di beberapa premis pengedar di Ipoh dan Taiping di Perak dan juga Gombak, Selangor.

"Ada juga dirampas di kedai-kedai, saya percaya ia bertujuan menakut-nakutkan penjual," katanya kepada Malaysiakini hari ini.

Mat Zahari mendakwa, beliau tidak menerima apa-apa surat daripada kementerian tersebut yang boleh mengesahkan rampasan berkenaan.(Malaysiakini.com)

"Cuma pada Jumaat lalu saya dimaklumkan (oleh seorang pegawai kementerian) melalui telefon dan melalui e-mel supaya berjumpa mereka bersabit soal permit.(Malaysiakini.com)

















Gambar ihsan Malysiakini.com


Akbar dwi bulanan ini pada mulanya menggunakan lesen Konsep , kini mengunakan lesen Khabar setelah kesukaran untuk menghidupkan lesen Konsep. Manurut Mat Zahari lagi pegawai di KDN tidak dapat memberi jawapan khusus kenapa akhbar tersebut di rampas, pada hal ianya mempunyai lesen .Malah berbagai alasan di berikan dimana dikaitkan "Era Pakatan " lebih besar dari nama lesen iaitu Khabar.Malah ada alasan lain yang dianggap tidak dapat di terima kerana adanya aduan kononnya menyokong kerajaan pimpinan Lim Guan Eng di Pulau Pinang.

Esok Mat Zahari selaku ketua Editor akan mengadap Ketua Setiusaha KDN bagi mendapatkan penjelasan lanjut mengenai rampasan akhbar tersebut.

No comments: