PERJALANAN KE ISTANA YANG BERJAYA MENCAPAI MATLAMATNYA


OLEH:WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI



Bukannya puluhan,tapi angka mencapai target yang disasarkan. Sesungguhnya perhimpunan ini mendapat kerjasama polis walaupun terdapat sedikit insiden yang mencetuskan kekecohan dengan water canon dari pihak polis yang meminta para peserta bersurai di masjid India dan masjid Jamek.Ini adalah arahan yang diberikan pihak polis disana yang mana di ketuai oleh Jonah , Dr Hatta, Sam,Gobi,ketua pemuda wilayah Kamarulzaman.Menurut Musa Hassan , yang ditangkap di masjid Jamek seramai 245,namun angka ini tidak sahih. Kumpulan dari masjid India ini berarak ke jalan Raja Laut,


Disini kumpulan ini di sekat dan ditembak dengan gas pemedih mata dari aras kepala dan celah kangkang. Ada yang sempat melontar semula kepada pihak berkuasa. Taktik ini berjaya memecahkan kumpulan dari Sogo,masjid Negara,dan juga Central Market untuk berlepas ke istana Negara


."Rakyat Malaysia mesti dibenar menyuarakan pandangan dan pendapat mereka," kata Ketua Pembangkang, Lim Kit Siang di depan pintu pagar istana untuk menyerahkan petisyen tersebut.

Sementara itu DSAI menyetakan dalam penyerahan memorandum , bahawa kerajaan dibawah pimpinan Abdullah, rakyat Malaysian telah ditipu dalam pilihanraya. Malahan kami mempunyai bukti senarai nama orang yang telah meninggal dunia tetapi masih wujud dalam daftar mengundi.

"Adalah tidak adil bagi kerajaan untuk tidak mengeluarkan permit untuk mengadakan perhimpunan ini kerana ia hanyalah menyuarakan suara takyat di sini," katanya.

Pihak penganjurnya merancang untuk mengadakan perhimpunan tersebut di Dataran Merdeka tetapi terpaksa memindahkannya selepas polis menutup jalan masuk ke situ.

Perjalanan ke istana Negara harus di beri pujian kepada anggota keselamatan kerana di awasi dengan baik tanpa ada sebarang insiden menembak gas pemedih mata. Meski pun kawalan yang di sediakan amat ketat namun para reformis berjalan dengan teratur dan pujian harus diberi kepada unit amal Malaysia yang bekerjasama dengan anggota keselamatan.







-














No comments: