ZAINUDDIN OMAR
Kita pelan-pelan tarik pelaburan dari Tesla kerana banyak negara
sedang berebut untuk membina kilang Tesla.
BEV Tesla dan Starlink semua ini teknologi baru yang Malaysia
perlu rebut peluang yang terbuka.
Tentunya team project viability dari Elon Musk sedang buat
kajian dan jika Malaysia terpilih akan membuka pelaburan dari berbagai syarikat
lain.
Walaun apa tahu asyik nak kritik ikut sentimen politik. Ahaks.
Abe Nazz Zain is feeling positive.
esdSootprn32i048aa405ah35406i7h1il19tu848lc666ct582u90a6tl54 ·
BULETIN BEV
••••••••••••••
BYD berjaya
menjual lebih dari 250,000 new energy vehicles pada bulan Jun tahun ini sahaja!
Ganas betul! Awas, Panjang.
BYD
menjangkakan keuntungan first half 2023 meningkat 200%!
BYD bersetuju
untuk membina kilang bateri di India.
India kini
cuba menarik banyak players BEV untuk membuka kilang kereta dan bateri di sana.
India ingin
menjadi pusat pembinaan kereta BEV untuk pasaran Right Hand Drive.
Abe kurang
pasti kalau kereta dari India akan dikenakan cukai tinggi kalau masuk ke ASEAN.
Kalau ya, then
pembuat kereta BEV perlu membina kilang untuk pasaran ASEAN di negara ASEAN.
Malaysia patut
berusaha keras untuk menjadi hub RHD BEV.
Volkswagen
sedang struggle dengan jualan BEV mereka. Orang lagi gemar Tesla berbanding VW.
Silap hari bankrap VW!
Tesla akan
memuktamadkan pembinaan gigafactory luar negara keempat sebelum 2023 berakhir.
Tesla kini
sudah mempunyai gigafactory di Shanghai, Berlin, dan terbaru di Mexico.
Tesla perlukan
satu gigafactory to properly cater RHD market such as untuk pasaran ke UK,
India, ASEAN, dan Australia New Zealand.
Tesla dah nak
keluarkan model terbaru Tesla
Cybertruck di Gigafactory Austin Texas.
Next Tesla nak
keluarkan Model 2 untuk pasaran mass market yang sedikit mampu milik.
Sepanyol,
Itali, dan Perancis sedang berusaha keras melobi Tesla untuk membuka kilang
Gigafactory di negara masing-masing untuk membina Model 2 (lihat gambar).
Tesla telah
membatalkan hasrat untuk membina kilang bateri di Indonesia kerana masalah
ketiadaan sumber tenaga yang bersih untuk kilangnya.
Juga kerana
lombong logam di Indonesia tidak mematuhi ESG, menggunakan child labor, dan
kerana teknologi terkini bateri Lithium Iron Phosphate tak perlukan logam nikel
dan cobalt.
Indonesia akan
berasa sangat marah sekiranya Tesla menumpukan pelaburannya di Malaysia.
Rilekslah.
Banyak ahli
politik serata dunia kini menggunakan rumours Tesla akan melabur di negara
masing-masing sebagai modal kempen politik di Indonesia, South Korea, Perancis,
Sepanyol, Italy, India, Malaysia, dan sebagainya.
Jadi jangan
jump the gun lagi kalau anda dengar Tesla nak labur kat mana-mana negara. Tesla
tengah shopping lokasi now.
Sebenarnya
tempat paling sesuai untuk bina kilang Gigafactory di Malaysia ialah dekat
Empangan Kenyir atau Empangan Bakun. Gigafactory perlukan renewable energy
untuk lebih afdal.
Tapi
Gigafactory juga perlukan tanah yang sangat luas dan berdekatan dengan pelabuhan
kerana mereka nak ekspot kereta tu ke luar negara.
Tapi Selangor
mungkin dipilih maybe sebab Selangor ada jaringan infrastruktur dan pelabuhan
yang bagus dan maybe sebab ini negeri yang sama dengan kerajaan pusat.
Apa-apa pun,
Malaysia bakal berubah kerana gelombang revolusi BEV telah pun sampai ke tanah
air kita.
Maka simpanlah
duit sekarang untuk beli kereta BEV dan solar panel (untuk rumah landed) by
2025.
Revolusi BEV
ini akan membantu rumah landed menjadi lebih berharga daripada rumah hi rise.
Harga model
Tesla di Malaysia agak murah bagi mereka yang biasa membeli kereta Continental.
Read it from T20 point of view.
By 2025,
teknologi bateri dah power, dah jadi proven dan super reliable, bateri punya
energy density lagi tinggi, dan infrastruktur pengecasan awam patut dah lagi
mapan dah di Malaysia.
So itu je dari
Abe. Until Then, Happy Motoring