TIADA LAGI ULAMA SEBERANI HAMKA


Image may contain: 1 person, text that says "Tidak ada harga atas waktu, tapi waktu sangat berharga. Memiliki waktu tidak menjadikan kita kaya, tetapi meng- gunakannya dengan baik adalah sumber dari semua kekayaan. angan takut jatuh, karena yang tidak pernah me- manjatlah yang tidak pernah jatuh. Jangan takut gagal, karena yang tidak pernah gagal hanyalah orang -orang yang tidak pernah melangkah. Jangan takut salah, karena dengan kesalahan yang pertama kita dapat menambah pengetahuan untuk mencari jalan yang benar pada langkah yang kedua. Positif bukan negatif. Aktif bukan pasit Buya Hamka-"

NORMAN RADZUAN

Bukan saya racist tapi maaf agama ku melarangnya

UCAPAN KRISMAS & PERKAHWINAN MURTAD

Sejak sekian lama dlm penulisan saya sgt kritis melawan sikap perkauman yg dimainkan oleh parti2 politik. Sejak dari alam persekolahan sehingga skg saya sudah terbiasa dgn kehidupan kepelbagaian kaum di mana agama saya mengajar menghormati agama2 yg lain.

Apatah lagi apabila berhijrah ke Sabah. Keluarga sebelah isteri ada yg beragama Kristian dan Budhist. Kami boleh hidup bersama dlm suasana saling hormat menghormati. Namun dlm keterbukaan beragama saya ada batasannya. Diharap saudara mara ku yg bukan Muslim memahaminya.

Seperti hari Krismas menjelang tiba bukan saya tidak mahu meraikan atau mengucapkannya. Ikuti kisah ini mengapa saya tidak dpt meraikan bersama hari Krismas bersama kalian.

Berhubung perayaan hari Krismas atau Tahun Baru Masehi yg hampir tiba. Inilah yg dimaksud, TOLERANSI BERAGAMA. Indahnya saling ingat dan mengingatkan.Menjelang Perayaan Krismas..

Muslim: Bagaimana sambutan Hari Krismas mu?

David: Baik, tapi kau tidak mengucapkan selamat Hari Krismas padaku.?

Muslim: Tidak, agama kami menghargai toleransi antara agama, termasuk agamamu. Tapi urusan ini, agama saya melarangnya.!

David: Tapi kenapa..? Bukankah hanya sekadar kata2...?

Muslim: Benar....Saya menjadi muslim pun kerana hanya sekadar kata2 iaitu mengucapkan dua kalimat syahadat. Saya halal menggauli isteri saya pun kerana hanya sekadar kata2 iaitu akad nikah dan Isteri saya yg ketika ini sedang halal saya gauli pun boleh kembali menjadi haram atau zina jika saya mengucapkan kata talak atau cerai padahal hanya sekadar kata2.

David: Tapi teman2 muslimku yg lain mengucapkannya padaku..?

Muslim: Ooh... mungkin mereka belum faham dan mengerti. Oh ya, bolehkah kau mengucapkan dua kalimat syahadat David?

David: Oh tidak, saya tidak boleh... Itu akan mengganggu keimananku..!

Muslim: Kenapa? Bukankah hanya kata2 toleransi saja? Sila ucapkanlah..!!

David: Ok ok.. sekarang saya paham dan mengerti..

Inilah yg menyebabkan Buya Hamka memilih utk meletak jawatan daripada Jabatan Dunia, sebagai Ketua MUI iaitu Majlis Ugama Indonesia ketika didesak oleh pemerintah utk ucapan Selamat Hari Krismas.

Meskipun anggapan, hanya berupa kata2 keakraban atau sekadar toleransi. Namun di sisi Allah, nilainya menunjukkan kerendahan Akidah.'Lakum diinukum, waliyadiin'...untukmu agamamu dan untukku agamaku.

Buya Hamka namanya cukup besar di rantau Asia Tenggara ini. Adakah kerana beliau terlalu hebat ilmunya? Ya pastinya ilmunya hebat kerana itu beliau diangkat menjadi Ulama tetapi dlm masa sama tentulah ramai juga yg sehebat ilmu Hamka.

Hebatnya Hamka dari kacamata saya hasil pembacaan buku dan fikirannya, beliau tidak menjual ilmunya utk kesenangan dunia. Beliau sanggup terpenjara kerana menjaga akidah dan prinsipnya sepertimana dilakukan oleh Ulama2 dan Imam2 sebelum ini.

Beliau sanggup meletak jawatan dan menolak jawatan yg hebat demi prinsip menjaga kehormatan agamanya.... beliau berilmu dan bijak menghuraikan ilmunya dgn adil. Bukan sahaja ilmu utk akhirat tetapi ilmu duniawi dan perlu diakui beliau adalah intelektual agama sepertimana dpt kita lihat pada tubuh Sheikh Dr Yusuf Qardawi.

Yg lebih penting dari itu Hamka tidak pernah menjual agamanya utk menduduki jawatan dunia. Apa dikata dikotakan dan bukan utk tujuan politik atau kepentingan peribadi.

Ketegasan Hamka akhirnya merendahkan kegoan Presiden Sokoerno apabila mengirimkan surat kpdnya utk disolatkan jenazahnya jika dia meninggal dunia. Sokoerno tahu Hamka itu seorang yg benar walaupun dia penjarakan Hamka.

Itulah membezakan Hamka dgn Ulama2 yg lain. Ada Ulama gayanya seperti Sufi tetapi tidak berani menegur pemerintah apatah lagi bila diberi jawatan sebagai Menteri. Ada Mufti yg berilmu tetapi tidak berlaku adil dlm beberapa hujahan.

Contoh seperti perkahwinan 'murtad' yg sdg heboh di media sosial... tiada sebarang komen lagi didengar dari Menteri mahupun Mufti dlm tempoh 24 jam yg lalu. Selepas Hamka saya tidak melihat lagi Ulama2 yg sehebat beliau di rantau ini. Allah melindungi agama ini.

 

No comments: