Hadi Membawa Pas Ke Lembah Hina


Sebaik sahaja almarhum Tok Guru Nik Aziz meninggal dunia, bermulalah gerakan secara bersepadu & bersungguh2 oleh kedua-dua pihak Pas & Umno untuk membawa kedua-dua parti tersebut ke era baru iaitu menjalin kerjasama politik sebagai sekutu. Usaha ini berlaku secara tersembunyi sejak 2011 lagi & secara terbuka selepas PRU14.

Umpan dedak 90 jote adalah tanda komitmen & bukti keikhlasan Najib Umno kepada Hadi Pas selain dari janji2 manis Najib mahu menjadikan Pas sebagai sebahagian dari kerajaan kleptokrasi Najib UmnoBN jika Najib & BN kekal memerintah selepas PRU14. Kemungkinan juga Hadi Awang akan dilantik menjadi TPM-2 tidak dapat disangkalkan.

Pas tidak lagi menoleh ke belakang semenjak dari itu dan terus melangkah ke depan bagi merealisasikan impian mereka. Maka berlakulah peristiwa2 yg di luar dugaan seperti berikut :

1. Pas memutuskan hubungan dgn Dap.

2. Pas keluar dari gabungan Pakatan Rakyat.

3. Golongan G18 digugurkan setandan pada muktamar Pas 2015.

4. Tiada lagi kritikan & serangan Pas ke atas UmnoBN.

5. Pas sentiasa membela Najib UmnoBN di dalam & luar parlimen.

6. Serangan & fitnah bertali arus dipertingkatkan ke atas Dap & Amanah.

7. Berbagai program bersama PASUmno dirancang & diadakan untuk tatapan umum.

8. Projek *kami puas hati* dilakukan dlm siri lawatan Pas ke 1MDB, Felda & Tabung Haji.

9. RUU355 dijadikan umpan Umno bagi menipu Pas & Pas mengencing penyokong2 mereka.

9. Berlakunya perlawanan 3 penjuru di seluruh negara pada PRU14 bertujuan memecah undi bagi memenangkan UmnoBN.

PASUmno tidak lagi berkhalwat selepas mereka sama2 kalah pada PRU14 & menjadi pembangkang, semuanya menjadi rasmi & terbuka. Berbagai strategi & pelan bersama dirancang & dilaksanakan oleh PASUmno bagi tujuan menjatuhkan kjaan PH yg dipilih rakyat secara sah. Isu perkauman & agama dimainkan ke tahap maksima. Dap diserang, difitnah & digambarkan sebagai musuh utama orang Melayu Islam. Dr Mujahid & parti Amanah diserang serta difitnah semahu-mahunya.

Kemuncaknya, langkah Sheraton menumbangkan kerajaan PH & terbentuklah kjaan Tebuk Atap Perikatan Nasional di mana Pas menjadi salah satu parti komponennya bersama Umno & Bersatu Muhyiddin. Maka ramai lebai2 Pas dilantik menjadi menteri, timbalan menteri & jawatan2 di dalam GLC selain dapat menjadi MB di Kedah. Pas menganggap ianya satu kejayaan yg harus dibanggakan padahal sebenarnya ia adalah satu penghinaan; kerajaan PN terbentuk hasil dari pembohongan, fitnah, adu domba, hasutan & pengkianatan mandat rakyat. PN adalah sebuah kerajaan yang tidak bermaruah.

Beberapa siri PRK berlaku pasca PRU14 dan Pas hanya dibenarkan bertanding cuma sekali dan itupun Pas kalah. Selainnya, Pas menjadi pencacai kepada UmnoBN/Bersatu sebagai tukang sorak & pacak bendera. Paling trajis adalah PRK Tg Piai di mana Pas menyokong Wee Jeck Seng & menjadi khadam kpd MCA yg melawan calon PH, seorang Tok Imam. Begitu hinanya Pas yang Allah swt pertontonkan kepada rakyat.

Fast forward, kini di PRN Sabah, Pas tidak dibenarkan oleh sekutunya untuk bertanding walau 1 kerusi pun daripada 73 kerusi dan Pas akur. Walaupun Pas memberikan berbagai sebab & alasan bagi menutup malu, namun rakyat sudah dapat melihat & menilai bagaimana Pas dihina sebegitu rupa oleh UmnoBN & Bersatu. Suara2 tidak puas hati pimpinan bawahan Pas & akar umbi menjadi saksi. Sindiran2 tajam & troll yg bertali arus dari netizen di media2 sosial menguatkan lagi bukti bahawa rata2 rakyat sudah meluat & marah melihat Pas menunggang agama sebagai alat bagi mencapai objektif mereka untuk menjadi kerajaan walaupun secara salah & tidak bermoral; tanpa menghiraukan lagi soal halal haram & dosa pahala. Pas kini di pandang jijik, bukan lagi sebagai sebuah parti yang dihormati, berwibawa & berintegriti; tidak seperti sebelum kematian almarhum Tok Guru Nik Aziz.

Pas menjadi khadam & pencacai kepada ramai Tuan hinggakan Pas sudah tidak lagi tahu Tuan yang mana satu yang harus diikut; Umno, MCA, MIC, Bersatu atau PBS.

Dulu, Hadi Awang selalu menuduh pihak lain sebagai khadam. Sekarang Allah swt pulangkan kembali fitnah Hadi ke atas kepala Hadi sendiri bila Pas terus menjadi khadam kepada ramai Tuan.

Ironisnya, walaun masih belum sedar dan mereka ingat ini adalah satu kemuliaan bukan penghinaan. Speechless...


Che Azemi


No comments: