Muhyiddin lebih bimbang kedudukannya dalam parti dari rakyat, dakwa penulis

Muhyiddin lebih bimbang kedudukannya dalam parti dari rakyat, dakwa penulis
Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin nampaknya lebih bimbang kedudukannya tergugat dalam Bersatu daripada kebimbangan kepada Covid-19 yang boleh mengancam nyawa manusia, kata penulis.
Mohd Sayuti Omar dalam tulisan berkata, kalau dia tidak bimbang dengan kedudukannya dalam parti dia tidak pecat Setiausaha Agung partinya, Datuk Wira Marzuki Yahya.
“Pemecatan Marzuki dalam suasana diguruhi C19 itu menunjukkan Muhyiddin lebih memikirkan kedudukannya daripada nasib rakyat,” tulis beliau melalui facebooknya.
Mahyuddin telah memecat Marzuki dari jawatan Setiausaha Agung Bersatu dalam satu suratnya bertarikh 18 Mac lalu serta merta.
Tidak ada sebarang sebab diberikan oleh beliau ketika memecat bekas Timbalan Menteri Luar itu.
Sementara itu, seorang peguam menyifatkan pemecatan itu tidak sah kerana menurut Perlembagaan Bersatu, Presiden boleh memecat mana-mana pegawai parti “selepas berunding dengan Pengerusi parti”.
Lagipun, jawatan yang sah dalam Bersatu sekarang adalah Pengerusi selepas hanya nama Tun Dr Mahathir Mohamad dicalonkan untuk jawatan pengerusi sedangkan ada tiga nama untuk jawatan presiden.


No comments: