PENEGASAN YANG AMAT BERMAKNA DARIPADA MUHYIDDIN




Penegasan Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin bahawa parti itu akan tetap berpegang kepada janji untuk menjadikan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri ke-8, tentulah suatu kenyataan yang amat bermakna pada waktu ini.

Ia amat bermakna kerana beliau mengeluarkan kenyataan itu bukan saja menjelang Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu yang diadakan bermula hari ini hingga 30 Disember di PICC di Putrajaya, malah di ketika khabar angin semakin bertiup kencang mengenai hubungan Tun Mahathir Mohamad dengan bakal penggantinya itu.

Pendirian Muhyiddin dalam soal ini amat mudah untuk difahami iaitu peralihan kuasa daripada Tun Mahathir kepada Anwar itu sudah dipersetujui dan diterima rakyat ketika mereka memberi undi kemenangan kepada Pakatan Harapan dalam pilihanraya umum lalu.

Kata beliau, menjadikan Anwar sebagai Perdana Menteri ke-8 adalah kehendak rakyat yang tidak boleh dinafikan dan Bersatu akan tetap berpegang kepada janji tersebut.

Malah, Muhyiddin turut memberi amaran Pakatan Harapan mungkin kehilangan kuasa dalam pilihanraya akan datang kiranya gagal menunaikan kehendak rakyat itu.

Dengan kenyataan Muhyiddin ini, ahli-ahli Bersatu dan pejuang maya parti itu perlu akur dan sependirian dengan beliau demi masa depan parti dan Pakatan Harapan agar terus menerajui negara ini.

Muhyiddin bukan saja melihat peralihan kuasa kepada Anwar itu dalam konteks menepati janji, suatu perkara yang dituntut dalam agama, bahkan yang turut penting ialah untuk menentukan Pakatan Harapan terus menang dalam PRU15 nanti.

Adakah sesiapa dalam Pakatan Harapan mahu kehilangan kuasa dalam pilihanraya akan datang nanti? (ShahbudinHusin 28/12/2018).

No comments: