PAKATAN SALAHKAN PUSAT KOKU DALAM TRAGEDI JAMBATAN

FOTO:SYABLOG


IPOH, Nov 16 – Pasukan siasatan Pakatan Rakyat telah mengeluarkan satu kenyataan bahawa hasil siasatan dan maklumat membuktikan bahawa tragedi Kuala Dipang adalah di bawah tanggungjawab Kementeruan Pelajaran dan dibawah bidang kuasa bahagian kurikulum Jabatan Pelajaran Negeri Perak.
Hasil siasatan juga memnunjukan bahawa terdapat dua buah syarukat dan beberapa nama yang boleh di kaitkan dengan pembinaan jambatan yang runtuh tersebut, dimana satu syarikat lagi membina jambatan manakala sebuah syarikat lagi pula membina struktur jambatan tersebut.
Pihak siasatan juga menjelaskan bahwa bahagian pembinaan di bahagian tengahnya harus bertanggungjawab sepenuh sejak ia mula di bina dan secara keseluruhannya banggunan tersebut dan strukturnya dan juga pembinana jambatan tersebut membawa kepada punca runtuhnya.
Menurut hasil siasatan juga, pembinaan jambatan tersebut tidak mendapat kebenaran dan juga sebarang permohonan dari pihak perbandaran,tiadanya pelan pembinaan dan juga cara ,pelan pembinaan yang spesifik.
Dalam satu sidang akhbar di ibu pejabat Pakatan Rakyat hari ini ,pasukan siasatan tersebut mengeluarkan satu kenyataan selepas menjalankan siasatan selama 2 minggu.Semua laporan di kumpulkan bersama dan akan menggunakan khidmat guaman yang di lantik supaya satu tindakan susulan dapat di ambil.
Siasatan tersebut adalah hasil temuramah dengan pegawai daerah Kinta Selatan,Timbalan ketua pengarah Pegawai Daerah,Pegawai Daerah,Bahagian Kajian Tanah dan galian,pegawai pendidkan Daerah,,lawatan ke tapak tragedi,lawatan ke tapak kokurikulum dan pejabat di Pulau Pangkor,kajian keatas tanah,laporan dari jurutera bebas,dan juga siasatan bebas dari PIBG,pihak yang terbabit dengan tragedi tersebut secara langsung dan tidak langsung dalam tragedi tersebut.
Hasil siasatan juga mendapati bahawa terdapatnya kelemahan pembinaan pada struktur yang menyebabkan runtuhnya jambatan tersebut pada 26 oktober lalu.
Hasil laporan juga menunjukkan pihak syarikat GS Synergy Sdn Bhd , pihak yang terlibat dalam menderma kepada pusat kokurikulum dan juga CWL Enterprise, sebuah syarikat trading beribupejabat di Bandar Sunway telah menderma sebanyak RM40,00 untuk membina jambatan kepada pusat Kokurikulum tersebut.Pihak Pakatan Rakyat tidak menyiasat kenapa syarikat terbabit menderma untuk pusat kokurikulum tersebut.
Sementara itu , menurut ADUN Teja Gang Lih Kang, pihak pasukan penyiasat mendapati bahawa , melalui laporan konsultan yang d lantik,berdasarkan kepada hasil kajian mendapati bahawa jambatan tersebut pada asaanya sepatutnya boleh menampung sekurang-kurangnya 10,000 kilo berat.Akan tetapi jambatan di Kuala Dipang tersebut hanya mampu menampung seberat 1000 kg sahaja.
"Satu kajian dan struktur pembinaan jambatan sepatutya mempu menampung seberat 10 tan.Akan tetapi kami menjangkakannya bahawa sekurang kurang 20 murid berada di atasnya , dan ia telah runtuh" jelas Chang lagi.
Menurut Chang, pada dasarnya keberatan dan konkrit yang dibina yang menampung kedua-dua kiri dan kanan harus dapat menampung dan lebih berat sebanyak 5 kali ganda bagi menampung berat diatasnya berdasarkan kepada spesifikpembinaannnya dan keselamatannya.
"Maknanya pihak kontraktor harus menjangkakan jumlah keberatan untuk menampung pemberatnya pada kadar kebertan yang maksimum"
"Mereka harus membina jambatan dan perlu memastikan jumlah keberatan tersebut adalah mampu menapung keberatannya"
Berdsarkan kepada laporan, pihak komuniti mendesak pihak SPRM untuk menyiasat insiden tersebut danmencari bukti kebenaran pihak yang terlibat dengan pembinaan jambatan tersebut.
Selain itu pihak komiti mencadangkan agar kem 1 Malaysia tersebut di tutup sehingga satu siasatan menyeluruh dan lengkap dapat di jalankan sehingga semua isu tersebut di jekaskan kepada umum,membayar pampasan kepada keluarga terbabit,danmembawa pihak yang trelibat diatas kecuaian.
lain-lain cadangan ialah membawa kes ini untuk di bincangkan di peringkat parlimen,dan memberikan maklumat yang tepat ke pada ibu bapa,memastikan keudahan kem tersebut dengan cukup kemudahan cahaya lampu dan juga bekaan air, agar memastikan kawasan kem tersebut di selenggara dan dijaga dengan baik.
TERJEMAHAN: WRLR..

No comments: