KISAH WAN SEMAIL GOLOK DAN LUCY





 PI MAI PI MAI TANG TU


Saya membesar tahun 90-an dengan menonton Pi Mai Pi Mai Tang Tu. Those were the days, when our life was simpler. Tiada lagi Astro, Netflix dan Youtube. Cuma ada TV3, TV2 dan TV1. 


Setiap Ahad malam, kami sekeluarga, dari Atok sampai ke cucu, duduk depan TV bergelak ketawa. 


Pi Mai Tang Tu, hanya sebuah sitkom marhein. Kisah penduduk Flat Sri Wangi, yang rata2 rakyat biasa, yang struggle setiap bulan. 


Wan Mail Golok seorang PI, Budin pengutip botol, Mat Over penjual keropok, dan Mat Busu, pengangkut najis. Budak2 gen Z sure kenot brain.


Ada juga karekter Lucy si pendandan rambut dan Ravi owner sekolah memandu. 


Zaman tu sebelum zaman drama Megah Holding. Papa Milionaire dan lain2. Pra Mami Jarum juga, bila emas berlian, banglo dan sport car tak diperhati dalam TV. 


Dalam Pi Mai Tang tu, semua ok je jadi diri sendiri. Walau kais pagi makan pagi. Lepas kerja boleh gelak ketawa. Kita pun tak kering gusi tengoknya. 


Semalam kita dapat berita. Wan Mail Golok kahwin dengan Lucy, for real! 


Bila saya baca, terasa warm and fuzzy feeling, dalam jiwa. Ini karekter yang saya tonton masa kecil. Rupanya, mereka bercinta dalam alam nyata. Walaupun dah berusia. 


To me “Fairy Tales” tak semestinya kahwin dengan putera raja. Atau dapat Ratu Cantik Dunia. Cukup kita temui cinta melalui sahabat berpuluh tahun lamanya. Yang menjadi penunggu setia. 


On the other hand, saya rindu the Golden Age of Malaysia. When life was simpler, kita tengok rakan senegara bukan atas warna kulit, atau IC dia kaum apa. Tapi melalui hati, jiwa serta budi mereka. 


Wan Mail Golok dengan Lucy tunjukkan love transcends race and religion. Dan tak mengenal usia. 


Ini cerita cinta ala Malaysia. 


Tahniah kami ucapkan. Kepada Abang Sabri Yunos dan Sis Angelina Tan. 


Dari peminat Pi Mai Pi Mai Tang Tu sejak muda sampai la ni, dah tua2 semua 😅


Salam hormat,

Liyana Marzuki



No comments: