Jawapan terhadap Dr. Maza- SIRI 2 (SEMBANG KENCANG MASUK BERTANDING LAH)

 

Malangnya, ramai pengikut2 sunnah dan peminat2 nya tidak nampak hakikat ini kerana terbuai dengan kepetahannya berkata-kata. Dan atas sebab inilah saya menentang pendirian politiknya secara terbuka kerana saya bimbang kesan akhirnya akan membawa kepada kelemahan dan kekalahan umat Islam secara total apabila negara terus dipimpin oleh pemimpin2 jahat yang korup dan hipokrit.

 

Saya tidak menganggotai mana2 parti politik. Tetapi biar saya tegaskan bahawa saya adalah pendokong sunnah Nabi (saw) yang tegar sejak 23 tahun lalu. Nak panggil saya Wahhabi, lantaklah. Sikit pun saya tak heran. Dah 23 tahun saya begini. Melabel saya Wahhabi ialah benda yang sangat remeh bagi saya dan saya tiada masa hendak melayannya. Pada dasarnya, aliran pemikaran saya tidak jauh berbeza dengan Mufti Perlis, tetapi saya amat tidak bersetuju dengan ijtihad dan pendirian politiknya yang saya kira sempit kerana gagal mengambil kira konteks yang lebih luas unuk negara ini.

 

Kefahaman saya kepada sunnah Nabi (saw) membuat saya sangat benci kepada korupsi dan salah-guna kuasa yang mengakibatkan kepada kezaliman serta amalan pilih kasih (double standard) yang berleluasa oleh pemerintah. Baginda Nabi (saw) mengancam perkara ini dengan kehancuran yang pasti berlaku ke atas mana2 kaum dan masyarakat yang membiarkan kejelekkan ini bermaharalela dalam sesebuah masyarakat dan negara. [Sahih Muslim, no. 1688].

 

Tidakkah perjuangan menentang kezaliman ini patut dijadikan sebagai perjuangan paling utama yang sekaligus akan memertabatkan kedudukan agama dan bangsa kita apabila keadilan berjaya ditegakkan dan kedurjanaan rasuah serta amalan pilih kasih dapat dibanteras?

 

Berdasarkan kefahaman saya mengenai Fiqh al-Awlayyiyat, saya mengambil pendirian bahawa keutamaan harus diberi kepada usaha bagi memastikan negara ini dipimpin oleh barisan pemimpin yang kita yakin mereka mampu memerangi rasuah dan salah guna kuasa dengan tegas dan berkesan, sementara masalah ektremis beberapa kerat ahli DAP boleh diatasi melalui saluran undang2.

 

Jika kita gagal meletakkan barisan pemimpin yang berani memerangi korupsi untuk memerintah negara ini pada PRU-15 bulan depan, pasti negara ini akan hancur. Apabila negara hancur dan tidak stabil, jangan haraplah Islam akan berjaya dimertabatkan. Memelihara keamanan negara dari para perompak dan memastikan kebajikan rakyat disantuni ialah kunci kepada kesejahteraan umat untuk beragama dengan aman dan boleh dididik dengan berkesan.

 

Oleh itu, saya ingin ajak umat Islam negara ini melihat pendirian Mufti Perlis berdasarkan kepada fakta dan perspektif yang lebih luas. Jangan biarkan emosi dan sentimen mempengaruhi perasaan benci yang meluap-luap terhadap 3 atau 4 kerat ahli parti DAP hingga menguasai akal yang rasional, apatah lagi bila parti mereka sudah berkuasa dan memerintah untuk membolehkan kira menilainya secara objektif. Bukti mereka berkuasa dan memerintah sudah jadi realiti. Ia bukan andaian dan khayalan lagi.

No comments: