Benarkah kerajaan Pas bebas
korupsi? Ini cerita sebenarnya… Penyokong Pas sering mendakwa bahawa kerajaan
mereka bebas korupsi. Benarkah sedemikian?
Datuk
Husam Musa telah di saman oleh Pas Kelantan melalui Syarikat Air Kelantan Sd.
Bhd. Di Mahkamah Tinggi Malaya Kota Bharu (NO. Kes : SAMAN NO:
DA-22NCvC-20-04/2018) kerana mededahkan korupsi yang berlaku. Akan tetapi Mahkamah
Tinggi Kota Bharu telah menolak saman berkenaan pada 29/3/2021 dan mengarahkan
AKSB membayar kos kepada Husam kerana pendedahan yang dibuat oleh Husam adalah
benar.
Apakah yang didedahkan oleh
Husam?
a.
Bahawa Projek Merekabentuk, Membina, Menyiapkan, Mengujilari, Mentauliahkan
Kerja-Kerja Mekanikal dan Elektrikal serta kerja-kerja berkaitan (Reka &
Bina) untuk Skim Bekalan Air Merbau Chondong Fasa II (Pakej 1) Jajahan Machang,
Kelantan telah mengandungi unsur-unsur pengurusan yang pecah amanah.
b.
Ianya bermula pada 11/1/2015 di mana Jawatankuasa Tender Lembaga Pengarah AKSB
(yang dianggotai oleh pimpina Pas Kelantan) kali ke 26 Bil (5/2014) telah
melantik CDAH CONSTRUCTION SDN BHD JV JANGKA PRESTASI SDN BHD untuk projek
tersebut.
c. Pada 24/3/2015, perlantikan di
atas telah diangkat untuk makluman Ahli Lembaga Pengarah AKSB (Majoritinya
adalah pimpinan Pas Kelantan) (Mesyuarat Lembaga Pengarah Bil. 79 (1/2015)).
d.
Pada 22/1/2015, surat perlantikan dikeluarkan kepada CDAH CONSTRUCTION JANGKA
PRESTASI JV SDN BHD di mana pada tarikh tersebut syarikat tersebut masih belum
didaftarkan.
e.
Pada 9/3/2015, CDAH CONSTRUCTION JANGKA PRESTASI JV SDN BHD ditubuhkan
sedangkan surat perlantikan dari AKSB bertarikh 22/1/2015 dikeluarkan kepada
syarikat yang belum diperbadankan.
f.
Perjanjian Usahasama (Joint Venture Agreement) telah ditandatangani di antara
CDAH CONSTRUCTION SDN BHD dan JANGKA PRESTASI SDN BHD telah diadakan pada
10/3/2015 namun perjanjian tersebut dimatikan stem hanya pada 25/3/2016 iaitu
setelah melebihi tempoh setahun perjanjian tersebut dibuat.
g.
Ekoran itu, satu surat pandangan bertarikh 18/4/2016 telah dikeluarkan daripada
Pejabat Penasihat Undang-Undang Negeri Kelantan berkaitan projek tersebut
kepada Pengarah Eksekutif Syarikat AKSB yang mana Penasihat Undang-Undang
Negeri menyatakan bahawa dari sudut undang-undang, tender sepatutnya
dianugerahkan kepada syarikat yang telah wujud dan memasuki tender. Syarikat
yang diberi tender dalam kes tersebut adalah syarikat yang belum wujud, tidak
berdaftar dan tidak memasuki tender. Beliau juga turut menyatakan bahawa
mengenai perjanjian usahasama yang ditandatangani oleh kedua-dua syarikat
adalah sebagai kaedah rektifikasi permasalahan ini dan beliau percaya bahawa
perjanjian tersebut hanya boleh diterima sekiranya Letter of Award dikeluarkan
kepada syarikat yang telah wujud, berdaftar dan memasuki tender dan syarikat
tersebut membuat perjanjian dengan syarikat lain yang ada kuasa kerja-kerja
M&E dan perjanjian tersebut tidak boleh memperbetulkan (ractified) kontrak
yang diberi kepada syarikat yang tidak wujud tersebut.
h.
Sedangkan apa yang berlaku, sememangnya AKSB ada mengeluarkan tender untuk
Projek Merekabentuk, Membina, Menyiapkan, Mengujilari, Mentauliahkan
Kerja-Kerja Mekanikal dan Elektrikal serta kerja-kerja berkaitan (Reka &
Bina) untuk Skim Bekalan Air Merbau Chondong Fasa II (Pakej 1) Jajahan Machang,
Kelantan dan telah mengawardkan tender tersebut kepada CDAH CONSTRUCTION JANGKA
PRESTASI JV SDN BHD.
i. Setelah perbicaraan
penuh kes di Mahkamah Tinggi Kota Bharu, Mahkamah berpendapat kenyataan Husam
yang menyatakan bahawa “Secara tidak langsung, masalah bekalan air adalah
kerana kegagalan pengurusan AKSB dan ada unsur-unsur pengurusan yang pecah
amanah. Ini perlu kepada kajian ataupun penyiasatan oleh pihak-pihak termasuk
oleh suruhanjaya oleh SPAN dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan
lain-lain pihak.” adalah suatu kenyataan yang betul dan bukannya kenyataan
fitnah. Kesemua yang dinyatakan di atas adalah berdasarkan bukti dan fakta, bahawa
satu salah urus telahpun berlaku.