INSIDEN KEDUA PAS DENGAN ISTANA PERAK, AKHBAR DAUN GELATAR AYAM KENA TEGUR SECARA TERBUKA



Ahli Dewan Negara Perak Mohd Annuar Zaini telah membuat teguran kepada akhbar rasmi parti agama Pam supaya belajar lebih beradab apabila menulis, menyiar sesuatu yang ada kait dengan batang tubuh Tuanku Sultan. Teguran itu dibuat ekoran akhbar itu meletakkan gambar Sultan Perak Raja Nazrin Shah setanding dengan gambar wakil rakyat biasa negeri berkenaan.

 

Teguran itu elok didengar dan diambil iktibar sebaik mungkin. Teguran itu sekali lagi menunjukkan media Pas itu tidak cermat, rakus dan dangkal dalam ilmu penyiaran dan tidak tahu mengenai tatasusila penyiaran tentang sesuatu termasuk mengenai melapor dan penyiaran gambar batang tubuh seorang Sultan.

Sebagai akhbar lidah rasmi Harakah patut professional dan dan boleh mengesan semua rasa di mana para wartawan, penulis dan lembaga pengarahnya seharus mengatasi kecerdikan dan punya pengetahuan lebih daripada ahli biasa maupun pemimpin parti.

 

Dalam apa keadaan perlu ingat akhbar berada di atas selaku pemerhati, perakam dan menjadi medium pertama dalam membuat laporan maka ia perlu bertanggungjawab dan sensitif.

 

Kalau akhbar pun rendah daya intlektualnya maka para pemimpin parti itu lagilah rendah. Nasib baik sepanjang hayat saya, saya tidak pernah berkhidmat dengan akhbar “daun gelatar ayam” itu. Trims.

Kredit FB MSO

 

No comments: