ANWAR BRJUANG BANTU ORANG MISKIN SEJAK DI SEKOLAH

 Image may contain: 4 people

Kami Sayang Dato Seri Anwar Ibrahim


Anwar Ibrahim

masuk MCKK melalui keputusan peperiksaan khas yg perlu diduduki. Seingat saya hanya 3 org pelajar dari Pulau Pinang yg terpilih pada waktu itu.

Masa di MCKK beliau terlibat dalam St John, Persatuan Sivik, Persatuan Bahasa Melayu. Kemudian dikenali sbg pembahas terkenal di Maktab. Masa junior dia baik dgn Sanusi Junid, senior pada masa di Maktab.

Guru-guru di MCKK pastilah hebat belaka. Pengetua waktu itu ialah NJ Ryan, sejarawan. Kemudian diganti oleh cikgu Abdul Aziz Ismail, pengetua Melayu pertama di MCKK. Gurunya ramai termasuk yg dikenali misalnya (alm.) Abdul Rahman Arshad dan Desmond J. Tate (nama muslim Muzaffar Tate).

Masa di MCKK Anwar didedahkan dgn dunia global sbb mereka perlu belajar kesusasteraan Inggeris spt. karya2 Longfellow, Wordsworth, Shakespeare, George Bernard Shaw dan ucapan2 tokoh terkenal spt. Winston Churchill dan John F. Kennedy.

Pada waktu lapang Anwar sering ajak kawan-kawan ziarah guru mereka untuk tutorial. DJ Tate, guru sejarah antara yg baik dgn Anwar. Anwar belajar sejarah Eropah dgn dia. Dia gesa Anwar baca majalah the Economist utk luaskan penguasaan isu semasa dan bahasa Inggeris.

Sanusi Junid dan Anwar sama-sama ketika Badan Ugama MCKK dijenamakan semula kpd Badan Revolusi Ugama (BRU), ambil sempena tajuk buku karya Hamka - Revolusi Ugama. Risalah Sedar menjadi medan penulisan BRU. Mereka terdedah dgn idea-idea Kaum Muda.

Kemudian, ada gerakan underground Maramunjangan (Mara, Mundur Jangan!). Mereka selalu bertemu dan berbincang isu-Isu semasa ttg nasib masyarakat dan peranan mereka utk membawa perubahan.

Antara kegiatan BRU dan Maramunjangan ialah mengadakan kelas bahasa Inggeris dan dakwah di sekitar Kuala Kangsar. Masa itu juga mereka belajar bahasa Arab drpd pelajar2 sekolah agama di atas Bukit Chandan. Kira mcm barter la. Kami ajar bahasa Inggeris, kami belajar bahasa Arab.

Pernah sekali masa keluar berkelah dgn kawan-kawan, hujan lebat masa mereka hendak balik. Mereka tumpang berteduh di sebuah rumah. Ada seorang tua duduk di beranda. Dia mengesot mengelak tempias dan air menitik drpd atap yg bocor.

Bila ditanya “kenapa tidak masuk?”, dia menjawab itu bukan rumah dia. Dia hanya menumpang dan tidur di beranda itu. Mereka terkejut. Anwar merasa sangat terganggu dgn jawapan tersebut. Balik ke Maktab beliau minta Fauzi Rahman jadi tukang kutip duit sumbangan.

Mereka berjaya kutip RM80. Jumlah yg agak besar pada masa itu. Oh ya, pelajar-pelajar di MCKK pada masa itu ada yg layak dpt biasiswa, ada elaun bulanan.

Bila balik kampung di Ceruk Tok Kun, Permatang Pauh, Anwar hidupkan pula kelas-kelas percuma kpd pelajar-pelajar sekolah di sana. Beliau bersama rakan-rakan sebaya tubuhkan Belia Teraju Negara (BETERA).

 


No comments: