HARAP-HARAP TUN MAHATHIR TAK MUNGKIR JANJI LAGI KALI INI....




Disebalik timbul desakan yang mahukannya lebih lama menjadi Perdana Menteri, tidak sekadar melebihi dua tahun, malah sehingga ke tarikh PRU15 akan datang, Tun Mahathir Mohamad akhirnya akur dengan tahap kemampuan dirinya sendiri.

Bercakap di sidang media selepas membuat ucapan penggulungan Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu, Perdana Menteri sekali lagi menegaskan beliau tidak berhasrat untuk memegang jawatan itu lebih daripada dua tahun disebabkan faktor kesihatannya.

"Itu yang mereka minta, saya kena jaga kesihatan saya sama. Saya dah tua," katanya lagi.

Tun Mahathir juga mengulangi janjinya untuk menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar Ibrahim sebagaimana yang sudah dijanji dan diputuskan dalam Majlis Presiden Pakatan Harapan.

Sambil mengakui Anwar dilihat sudah bersedia untuk mengambil alih tempatnya, Tun Mahathir juga menambah, "saya rasa dia akan selesa bila mengambil  jawatan Perdana Menteri daripada saya nanti."

Alhamdulillah....

Apa yang  diharapkan ialah Tun Mahathir benar-benar ikhlas dalam soal ini dan tidak mencipta alasan lain apabila fikirannya berubah nanti, meskipun ternampak sukar untuk beliau berbuat demikian.

Maklumlah sebelum ini bukan sedikit janji-janjinya yang dimungkiri begitu saja. Ketika bersama UMNO, dalam asyik-asyik membuai Anwar adalah  penggantinya, beliau tiba-tiba memecatnya sehingga akhirnya mencetuskan permusuhan selama 20 tahun sebelum mereka berbaik semula.

Selepas bersara pada 2003, Tun Mahathir pernah berjanji tidak akan menganggu tugas penggantinya ketika itu, Tun Abdullah Badawi.

Malangnya, tidak lama kemudian, beliau bukan saja mula bersuara mempertikaikan banyak perkara, malah akhirnya bertindak menjatuhkan penggantinya itu.

Tun Mahathir juga pernah berjanji tidak mahu bertanding semula dalam pilihanraya selepas bersara, tetapi kemudian bukan saja setuju bertanding semula, bahkan sedia jadi Perdana Menteri buat kali kedua.

Baru-baru ini pula, berkaitan janji manifesto pilihanraya, selain meletakkan kesukaran menunaikannya kerana kekangan kewangan yang dihadapi negara, Tun Mahathir juga berdalih dengan berhujah, "buku manifesto bukanlah kitab suci".

Selalunya begitulah, Tun Mahathir sentiasa ada hujah dan alasan untuk membenarkan apa yang mahu dilakukannya.

Selain diharapkan beliau benar-benar ikhlas untuk menunaikan janjinya, Tun Mahathir juga seharusnya sedar beliau kini bukan segagah dan secergas seperti sebelum-sebelum ini.

Banyak yang sudah berubah dalam persekitaran dirinya sekarang ini.

Bagaimanapun, apa yang nyata dengan pendirian Tun Mahathir enggan melayan permintaan mereka yang mendesaknya lebih lama menjadi Perdana Menteri, beliau sebenarnya turut sedar suara dalaman daripada Bersatu tidak mampu mengubah apa-apa.

Pakatan Harapan bukan seperti BN di mana suara UMNO adalah suara BN. Kalau perwakilan UMNO mahu Perdana Menteri terus berkhidmat, maka panjanglah usia Perdana Menteri duduk di situ.

Tetapi, di dalam Pakatan Harapan, ia ditentukan oleh Majlis Presiden. Oleh kerana Tun Mahathir sudah berjanji dan diikrarkan dalam Majlis Presiden bahawa beliau hanya memenang jawatan itu dalam tempoh dua tahun saja, maka jika perlukan lanjutan masa atau sebagainya, ia mestilah dirujuk semula kepada Majlis Presiden.

Hanya dengan Majlis Presiden bersetuju terhadap lanjutan masa itu, barulah dapat Tun Mahathir memegang jawatan Perdana Menteri lebih daripada dua tahun. 

Jika tidak, beliau tiada pilihan, selain perlu akur dengan tempoh yang sudah ditetapkan dan dipersetuinya sendiri sebelum ini. (ShahbudinHusin 30/12/2018)
Anda mungkin juga meminati:

No comments: