PAS dan mimpi Hezbollah di Timur

Kemaraan gandingan Hadi Awang – Tuan Ibrahim Tuan Man dalam pencalonan Presiden dan Timbalan Presiden menjanjikan masa depan yang malap buat PAS.

Setakat ini majoriti PAS Kawasan termakan hujah risalah ‘Parasit’ yang mencaci puak profesional. Terdapat dakwaan risalah itu diterbitkan oleh musuh PAS berdasarkan ‘lay out design’ yang menyamai risalah menghentam Nurul Izzah di parlimen Lembah Pantai pada 2013 lalu. Namun PAS Kawasan bertekad ingin menaikkan ulama ke jawatan nombor satu dan dua. Gandingan itu menjanjikan hukum Hudud akan berjaya dikuat kuasakan.

PAS dengan ideologi yang direncanakan puak pemikir pro Dr Zuhdi semakin bergerak ke arah perjuangan Hezbollah di Lubnan. Parti Hezbollah yang dipimpin ulama mendapat sokongan golongan Kristian dan sekular. Parti itu memenangi undi terbesar dan mentadbir selatan Lubnan.


Tidak percaya PR

Dengan keahlian 1.3 juta, ulama PAS tidak lagi percaya terhadap gabungan bersama Pakatan Rakyat (PR) untuk memerintah. Sebaliknya mereka hanya bersetuju persefahaman longgar di negeri pantai barat, utara dan selatan Semenanjung Malaysia. Sekiranya PR tidak mahu bersama mereka lagi maka persefahaman akan berakhir dan PAS boleh membentuk kekuatan sendiri menguasai Kelantan serta Terengganu.

PAS bersedia untuk membentuk gabungan longgar bersama BN bagi memerintah di lain-lain negeri. Mimpi Hezbollah ini sering didodoikan oleh pemikir ekstrem dalam parti itu.

Hakikatnya, andainya Hezbollah masuk bertanding pilihan raya di Malaysia maka parti itu pasti akan dilabel setaraf gerakan Tabligh. Hezbollah hanya akan mampu memenangi satu atau dua kerusi DUN sahaja.

Lubnan sebuah negara yang baru pulih dari perang dan parti yang progresif serta mampu menjanjikan kebajikan ala kadar akan diundi. Malaysia sebaliknya adalah sebuah negara moden dan begitu canggih insfrastrukturnya. Parti seperti Hezbollah akan kelihatan kuno dengan corak politik yang keras dan anti demokrasi.

Sekiranya PAS mahu menukar diri kepada Hezbollah maka mereka sebenarnya menggali kubur sendiri. Rakyat tidak akan bersama parti seperti itu.

PAS sejak 1998 telah mamasuki fasa canggih pada era kepimpinan presiden Fadzil Noor. PAS mempunyai kelab penyokong bukan Islam; Cina dan India yang faham akan perjuangan Islam.

Idelogi terpesong

Definisi tahaluf siyasi pula jelas. Sekutu yang akan bersama untuk mengambil alih pemerintahan negara telah ditetapkan. Sistem politik yang diamalkan juga jelas.

Malangnya, segala kehebatan ini disabotaj oleh puak pemikir PAS yang mahu menyingkir golongan profesional, yang sejak sedekad lalu berusaha keras menjadikan parti itu kelihatan canggih dan berwibawa.

Malah di Iran sekali pun – yang mempunyai Mursyidul Am sebagai kuasa pemutus agung – tidak wujud gerakan mengasingkan golongan profesional sedahsyat yang berlaku dalam PAS. Iran membenarkan profesional seperti Ahmadi Nejad dan Hassan Ruhani menjadi Presiden.

Mereka mengiktiraf kepimpinan politik lebih menyerlah di tangan profesional berbanding ulama. Sebaliknya, kempen menyingkirkan terus golongan profesional dalam PAS bakal membawa parti itu ke arah jumud dan kembali ke era diperlecehkan Umno serta rakyat seperti dekad 1980an lalu.

Keterujaan songsang

PAS selepas ini akan terpaksa kembali semula ke zaman ijtihad Yusof Rawa dan Fadzil; mendefinasikan siapakah kawan dan siapa musuh. Perlukah tahaluf siyasi dan bersama parti mana? Relevankah bukan Islam sebagai calon pilihan raya? Atau paling buruk PAS terpaksa menghantar wakil untuk berbincang membentuk kerjasama sekali lagi dengan PR.

Rakyat tidak faham keterujaan songsang yang ditunjukkan oleh kepimpinan PAS. Hudud seolah-olah membutakan mata mereka sehingga sanggup bersekongkol dengan Umno yang sejak sekian lama menjadi musuh.

Persekongkolan bukan sahaja dalam meluluskan hukum Hudud yang tidak dipertikaikan atas prinsip sesama Islam namun lebih daripada itu; pemimpin PAS sejak kebelakangan ini sering dilihat bersama pemimpin Umno.

PAS tanpa Anwar

Kritikan ke atas Umno semakin kurang, sebaliknya cercaan ditujukan kepada rakan PR yang telah hampir dua dekad jatuh bangun bersama PAS. Lebih-lebih lagi tokoh muda PAS seperti Nasruddin Tantawi dan Nik Abduh yang sering menghamburkan kecaman tanpa berlapik.

Sekiranya PAS Kawasan benar-benar mahukan ulama memimpin dan menang dalam kesemua hierarki jawatan dalam Muktamar Jun depan maka mereka tidak perlu pergi jauh untuk melihat kesan buruknya.

Dalam risalah Parasit, Dr Hatta, Khalid Samad, Mat Sabu, Hanipa Maidin dan beberapa pemimpin profesional lain dicop sebagai pihak yang membuat huru-hara dalam parti.Tidak kurang mereka ini dianggap agen Anwar dan mahu menukar PAS kepada parti mengikut telunjuk Anwar. Namun pernahkah golongan ulama terfikir di manakah mereka sekarang sekiranya Dr Mahathir tidak menyingkir Anwar pada 1998 dan membenarkannya menjadi Perdana Menteri?

Dengan Kelantan yang hampir tumbang dalam pilihan raya umum 1995, kepimpinan Anwar tentunya akan menguburkan PAS yang mempunyai 400,000 keahlian ketika itu. Tidak ramai ahli PAS yang sanggup mengundi mempertahankan kerajaan Kelantan sekiranya Anwar menjadi imam solat jumaat dan dipancar secara langsung dari Masjid Negara.

Untuk apa lagi menyokong PAS apabila Anwar juga membawa perjuangan Islam yang sama? Kebodohan Mahathir memecat Anwar menyebabkan PAS mendapat laba pada PRU 1999. Bagaimanapun, apabila Pak Lah menjadi presiden baru Umno dan membawa konsep Islam Hadhari, PAS sekali lagi kalah teruk pada PRU 2004.

Anwar ikon dan hero

Hanya apabila Anwar keluar penjara dan memulakan siri kempen besar-besaran melawan BN barulah PAS kembali gemilang pada PRU 2008. Kini puak pemikir pro ulama yang tidak sedar diri mencaci Anwar dan membisikkan ke telinga pemimpin tertinggi PAS bahawa rakyat bersama mereka dan sedang melihat PAS adalah parti terbaik menggantikan Umno.

Persoalannya, pernahkah PAS terfikir dalam kalangan pemimpin mereka seorang tokoh yang layak menjadi perdana menteri? Hadi awal-awal lagi tidak layak kerana apabila ditanya wartawan keadaan Mat Sabu dilokap polis sehari selepas himpunan #Kita Lawan, 28 Mac lalu, Hadi menjawab tidak tahu timbalannya ditahan. Tuan Ibrahim hanya mampu menjadi menteri biasa sekiranya PAS menang. Manakala Husam Musa telah mengeluarkan pendapat PR hanya ada Anwar sebagai calon paling layak.
Adakah Tantawi akan menjadi PM? Pada PRU 2013 apabila PAS tidak mahu Anwar menjadi PM, Setiausaha Agung PAS, Mustafa Ali ketika itu sanggup menemui Tengku Razaleigh Hamzah memujuk beliau menjadi calon PM PR.

PAS tiada kekuatan

Oleh itu, sedarlah diri bahawa PAS tidak mempunyai kekuatan memerintah. Apatah lagi menggantikan Umno secara bersendirian. PAS kalah pilihan raya yang tiada Anwar bersama mereka. PAS juga tidak mampu menggamit imaginasi rakyat bahawa mereka mampu menyediakan kemajuan ekonomi setanding Umno. Lihatlah mangsa banjir Kelantan yang masih duduk dalam khemah setelah empat bulan berlalu.

Kerajaan PAS terlalu mengharapkan bantuan Umno serta kerajaan persekutuan. Tidak ada inisiatif sendiri mencari sumber dana membantu rakyat. Adakah ini bentuk kerajaan PAS sekiranya memerintah Malaysia?

Cuma dalam hal memberi bantuan pasca bencana, Hezbollah dua kali ganda lebih hebat berbanding PAS. Jika Hezbollah tidak mungkin diundi rakyat Malaysia maka PAS secara bersendirian jika masuk pilihan raya pasti akan dua kali ganda disisihkan rakyat!


No comments: