Anwar: Surat sokongan mesti melalui kabinet

Anwar: Surat sokongan mesti melalui kabinet

KUALA LUMPUR 13 NOV: Datuk Seri Anwar Ibrahim memberitahu sebarang surat sokongan yang dikeluarkan Menteri Kewangan mesti melalui kabinet.
IMG_6481“Ia dianggap sebagai satu “jaminan berdaulat,” kata Ketua Pembangkang itu dalam satu sidang media di Parlimen hari ini.

“Ia perlu diserahkan untuk perhatian kabinet. Prosedur sebegini tidak boleh dimanipulasi.
“Jika ia (prosedur ini) dipertikaikan oleh kerajaan, maka ia perlu dirujuk kepada pakar perundangan.
“Sebarang surat sokongan ke atas sebarang projek dianggap sebagai satu surat jaminan – satu jaminan oleh kerajaan,” kata Anwar.

Jelasnya, surat itu sedemikian juga hanya boleh dikeluarkan oleh menteri kewangan.

“Sebab itu dalam kes PKFZ, apabila ia ditandatangani oleh menteri pengangkutan ia dianggap menyalahi kaedah yang sedia ada,” katanya.

Sebagai rekod Anwar merupakan menteri kewangan di antara tahun 1992 hingga 1998.
Isnin lalu, Setiausaha Agung KEADILAN, Rafizi Ramli mendedahkan satu “surat sokongan” yang ditandatangai menteri kewangan dikatakan bagi tujuan mempertingkatkan bon 1MDB.

Kandungan surat tersebut dakwanya menyatakan Malaysia akan membayar balik wang yang dipinjam 1MDB sekiranya syarikat itu tidak mampu membayar.

Ahmad Maslan didalam Dewan Rakyat didakwa menafikan kewujudan sebarang surat demikian sehingga beberapa Ahli Parlimen Pakatan Rakyat bertindak untuk merujuk beliau kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan di bawah peraturan mesyuarat 36 (12) dan 80A kerana mengeluar kenyataan mengelirukan dewan.

No comments: