SHAH ALAM - Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli mendakwa Alizes Marine Limited merupakan syarikat yang ditubuhkan untuk memindahkan wang daripada projek kapal tempur pesisir (LCS) ke akaun-akaun di luar negara.
Beliau berkata,
syarikat itu juga dinamakan dalam siri pendedahan Paradise Papers dan Panama
Papers tentang bagaimana syarikat pesisir luar pantai digunakan untuk
menyembunyikan wang daripada aktiviti yang melanggar undang-undang di seluruh
dunia.
Menurutnya, siasatan
dalaman menamakan Alizes Marine Limited sebagai salah satu syarikat yang banyak
menerima bayaran bagi perkhidmatan sebegini.
“Alizes Marine Limited
dilantik oleh subkontraktor projek sebagai pembekal alat-alat gantian untuk
projek ini atas cadangan subkontraktor daripada Perancis, DCNS atau sekarang
dikenali sebagai Naval Group, kontraktor teknikal yang menyediakan reka bentuk
dan spesifikasi teknikal kapal kelas Gowind.
“Siasatan dalaman
projek LCS juga membuat penemuan antaranya, Alizes Marine Limited dicadangkan
untuk menjadi pembekal atas alasan ia syarikat pembekal pertahanan dari
Perancis (menggunakan Alizes Marine France).
“Pengurusan projek LCS
melantik Alizes Marine France setelah dimaklumkan ia mempunyai lesen eksport
sedunia yang memberi kelebihan kepadanya untuk membekalkan alat-alat ganti
pertahanan,” katanya menerusi hantaran di Facebook pada Khamis.
Bagaimanapun katanya,
maklumat itu sebenarnya palsu kerana Alizes Marine Limited tidak mempunyai
sebarang lesen, sebaliknya hanyalah syarikat pesisir luar pantai tanpa operasi.
“Kesimpulan siasatan dalaman
secara terang-terangan menamakan penglibatan DCNS dalam
skim penyelewengan dana ini di mana DCNS menggunakan Alizes Marine sebagai
syarikat palsu untuk mendapat manfaat daripada pembekalan alat gantian
berdasarkan muslihat yang dibuat di Malaysia,” ujarnya.
Menurut Rafizi, para
penyiasat turut menyimpulkan DCNS dan sebuah lagi syarikat Perancis adalah sebahagian
daripada skim yang memindahkan wang projek tersebut yang melanggar Akta
Pengubahan Wang Haram (AMLA).
Jelasnya, perkara itu
disahkan apabila penyiasat membandingkan jumlah yang dibayar oleh projek LCS
untuk membeli alat-alat gantian kepada Alizes Marine Limited berbanding jumlah
perolehan yang dilaporkan dalam penyata kewangan Alizes Marine France bagi
tempoh 2011 hingga 2015.
“Sepanjang tempoh
tersebut, subkontraktor projek LCS membayar sekitar RM210 juta kepada Alizes
Marine France (berdasarkan invois-invois yang dihantar tetapi dibayar ke
akaun-akaun lain di bawah Alizes Marine Limited) bagi pembelian alat-alat
ganti.
“Sebaliknya, jumlah
perolehan yang dilaporkan dalam penyata kewangan Alizes Marine France yang
dilaporkan kepada pihak berkuasa Perancis hanya sekitar RM18 juta.
“Ini bermakna,
sejumlah RM192 juta telah dipindahkan ke akaun syarikat-syarikat pesisir luar
pantai yang tidak dapat dijejaki.
“Sebab itu saya
bertegas bahawa skim mencuri dana rakyat
yang sebegini rumit tidak boleh berlaku tanpa dilindungi oleh orang-orang
atasan yang lebih berkuasa daripada seorang pesara Panglima Tentera Laut yang
didakwa baru-baru ini,” tegasnya.
Katanya, jika
skim-skim yang melibatkan syarikat pesisir luar pantai dituduh bersabit dengan
DCNS yang mempunyai rekod membayar rasuah kepada syarikat-syarikat yang
dikaitkan dengan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa
skandal Scorpene dahulu, maka rakyat wajar terus menuntut siasatan untuk
mengetahui siapa dalang sebenar yang mempunyai kuasa melindungi DCNS.
“Hanya Najib, Ahli
Parlimen Bagan Datuk, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Menteri Kanan
Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang boleh menjawab soalan
ini,” katanya.