Selepas MB Perak, mungkinkah Muhyiddin menjadi yang seterusnya?




KUALA LUMPUR - Kekalahan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu dalam undi keyakinan pagi ini adalah manifestasi ketidakpuasan Umno dengan Bersatu, dan mungkin menimbulkan malapetaka bagi pentadbiran Tan Sri Muhyiddin Yassin.

 Pemerhati politik mengatakan perkembangan terbaru di negeri ini membuktikan bahawa kedudukan perdana menteri sama lemahnya seperti sebelumnya, walaupun Anggaran pembentangan belanjawan  2021 pemerintah Perikatan Nasional menang pada tahap yang agak  memuaskan minggu lalu.

 Kemungkinan senario serupa akan berlaku di Parlimen dalam beberapa minggu mendatang, kata mereka, dengan Muhyiddin hanya memiliki majoriti tipis  dan Umno masih berada  di atas  pagar dalam membuat keputusan.

 Rakan kanan Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura Oh Ei Sun memberitahu The Vibes bahawa apa yang berlaku di Perak hari ini adalah tanda paling jelas namun terdapat keretakan hubungan  antara Umno dan Bersatu.

 “Sejauh mana Umno rela menjatuhkan pemerintahan Muhyiddin dengan kebanyakan wakil MP  mereka, tetapi dikuasai  oleh Bersatu.

 "Ini juga merupakan peringatan keras bagi Muhyiddin bahawa bahkan posisinya goyah seandainya Umno akhirnya mengambil keputusan untuk menjatuhkannya, yang dapat dilaksanakan setiap saat sebelum Belanjawan akhirnya diluluskan."

 Dalam usaha ini Umno mengatakan bahawa semua mata kini tertumpu pada negeri yang mempunyai komposisi dan pakatan yang serupa dengan Perak, seperti Johor dan Sabah.

Ianya membawa maksud kekalahan Faizal di DUN pagi ini, dengan 48 dari 59 wakil mengundi terhadapnya.

Dalam Bersatu, Faizal adalah timbalan presiden Muhyiddin.

Kedudukan PM ‘sangat lemah’

Rakan kanan Majlis Profesor Negara Prof Jeniri Amir berkata, peristiwa hari ini menunjukkan bahawa masih ada keraguan dan kecurigaan yang kuat di kalangan pemimpin Umno terhadap Bersatu.

 Ianya  mencerminkan apa yang boleh berlaku di peringkat persekutuan, terutama berikutan kekeliruan dan rasa tidak puas hati di kalangan anggota Umno dan orang ramai mengenai pelaksanaan aspek-aspek tertentu dalam Belanjawan, katanya.

 "Anda tidak dapat menafikan bahawa kedudukan Muhyiddin sangat lemah sekarang. Umno akan melihat apa yang berlaku di Perak dan berfikir sama di Parlimen. "

 Pernyataan Belanjawan pada tahap kejayaan  tidak bermaksud kedudukan Muhyiddin aman, tetapi hanya menunjukkan bahawa Ahli Parlimen cukup rasional untuk mengutamakan kepentingan rakyat, katanya.

 "Muhyiddin tidak boleh terlalu percaya diri, dan tidak boleh merasa selesa. Saya rasa Umno sedang menunggu masa yang tepat untuk menerkam. Mereka tidak akan tidur. "

 Mengundi Faizal menghantar mesej

 Prof Universiti Malaya, Awang Azman Awang Pawi mengatakan dengan memilih Faizal, pihaknya menghantar mesej kepada Bersatu bahawa hasil yang serupa dapat berlaku di Dewan Rakyat sekiranya tuntutan Umno tidak dipenuhi.

 "Umno merasa tidak ada cara lain untuk menyampaikan pendapat mereka di peringkat persekutuan, jadi mereka memilih untuk melakukannya di peringkat mikro, iaitu melalui Perak.

 "Dengan satu cara, mereka tidak hanya menjatuhkan MB, tetapi merupakan langkah untuk menunjukkan mereka menolak timbalan presiden Bersatu. Ia dilakukan dengan sengaja untuk menghantar mesej. "

 Satu-satunya cara bagi Muhyiddin untuk mengelakkan nasib serupa adalah menyerah pada tuntutan Umno, termasuk parti itu untuk mendapatkan jawatan timbalan perdana menteri, dan tuntutan pengeluaran Wang Simpanan Pekerja dan moratorium pinjaman selama 6 bulan secara automatik.

 Banyak pemimpin Umno tidak senang bahawa Belanjawan telah berubah dari apa yang awalnya dicari oleh parti itu. - The Vibes, 4 Disember 2020


TERJEMAHAN WRLR



No comments: