Pro dan kontra jika PKR sendirian


Norman Radzuan


BERPISAH BUKAN BERCERAI...


Bila menulis di media sosial kita kena berhadapan secara terbuka dgn mereka yg bersetuju dan tidak bersetuju. Berbeza sewaktu menulis di akhbar samada mereka bersetuju atau tidak kita tak tahu dan biarkan mereka berdebat di kedai kopi sesama mereka. 


Cuma saya akn block mereka yg berhujah tanpa fakta dan hanya memaki hamun sahaja di wall. Kita berlapang dada perbezaan pandangan.


Menulis di FB kita tak boleh terlalu panjang. Ada segelintir beranggapan saya seperti menghasut perpecahan PH kerana saya tidak detailkan kenapa ia berlaku ini. Ia benar jika bersatu ia akn menjadikan kita kuat tetapi ada masanya jika kita melihat duduk sebantal itu mudaratnya lebih besar adalah lebih baik tinggal asing2 tapi bersatu  melawan kleptopkrasi.


Sebagai pemerhati politik selama 8 bulan saya melihat pemimpin2 Amanah sering tidak bersetuju dgn Anwar Ibrahim apabila menolak Mahathir menjadi PM kali ke 3. Kemudian menolak Syafie Apdal sebagai calon PM. Dgn alasan Anwar tidak nombor.


Alasan Amanah atau Dap ketika itu saya anggap sebagai keputusan yg cetek, kebudak budakkan dan sgt melucukan. Bagaimana seorang yg dgn sengaja merancang menjatuhkan PH dlm masa beberapa minggu mahu diangkat semula menjadi seorang PM. Malah Dap sendiri mendengar Mahathir bencikan mereka. Mana mungkin ingin memaksa gadis berkahwin yg membenci kita dna berniat ingin menghancurkan karier kita.


Mat Sabu beritahu berulang kali sehinggalah semalam dia memberitahu dia tidak sampai hati hendak memaki hamun Mahathir. Ia satu jawapan yg tidak ikhlas dan jauh terpesong dari isu... siapa yg suruh dia maki mcm 'style' dia dulu 'Anwar Al Juburi', Mahathir Bapak Perompak'... yg kelompok Melayu intelektual mahukan dia meninggalkan Mahathir dari campur tangan hal2 berkaitan PH.


Bila dia berkata masih mahukan bersama Mahathir mengapa tidak mengambil keputusan yg muktamad. Ia umpama isteri menyuruh suami tinggalkan kekasih gelapnya jika tidak ceraikannya. Malangnya suami enggan berbuat demikian dgn alasan bekas kekasihnya itu byk jasanya kpd rumahtangganya. 


Saya akhir2 ini byk menulis tentang isu dalaman PH berbanding dgn lawan politik PH. Ini kerana pasukan bolasepak yg kuat biasanya akn kalah bukan kerana pasukan lawan itu kuat tetapi kerana kepincangan masalah dalaman pasukan. Jadi perbaiki dahulu. Kejayaan Sir Alex bila Beckham besar kepala dihalaunya Beckham begitu sahaja🤔


Berbalik kpd pembubaran PH. Saya melihat pro nya lebih banyak utk kebaikan bersama.


1. Saya menyarankan PKR jgn menghina atau memburuk burukkan DAP atau Amanah. Cukup sekadar mahukan sendirian. Kerjasama tetap boleh berlaku selepas PRU15. PKR hanya perlu ambil kerusi atau Parlimen yg mereka yakini akn memenanginya contoh seperti Shah Alam, Kota Raja, Sepang dan Titiwangsa.


2. Semua org tahu DAP adalah liabiliti kpd PH. Namun di sebalik itu PH dilihat mempunyai kelebihan di kawasan Cina bila bersama DAP. Jadi biarkan DAP bertanding kawasan2 tradisi mereka. Ia seperti tiada bezanya samada DAP bersama PH atau tidak. Sebabnya DAP bertanding di kawasan majoriti Cina. Manakala PKR bertanding kawasan yg mempunyai lebih kaum Melayu di kawasan2 bandar. UMNO tak boleh fitnah lagi di belakang Anwar adalah Lim Kit Siang. Keputusan selepas PRU lain cerita kerana ia seni politik. Yg penting PKR tidak menghentam atau menganggu kerusi DAP dan begitulah sebaliknya DAP lakukan kpd PKR.


3. Dgn Amanah pun PKR jgn bermusuh. Biarkan Amanah menguasai kerusi di negeri2 pantai timur. Mungkin Amanah boleh menguasai Terengganu dan calon ADUN Amanah Marang Terengganu boleh menjadi MB negeri tersebut. Kita doakan kejayaan Amanah menguasai negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang. Percayalah hati Mat Sabu berat kpd Mahathir . Saya pelik Mat Sabu sejak bersama Mahathir tak pernah bantah dan tidak bersetuju apa yg Mahthir lakukan. Tak pernah Mat Sabu ulas isu Mahathir berkomplot dgn Muhyiddin dlm mesyuarat mereka utk menubuhkan kerajaan baru.


4. Yg bagusnya ideologi PKR dpt diterjemahkan dgn lebih jitu. Sindir menyindir atau serangan dalaman dari ahli-ahli Amanah hanya melemahkan PH dan PKR sendiri. PKR kena yakin banyak kawasan yg sepatutnya dimenangi jika Anwar dan panglima-panglima perangnya berjaya menggunakan isu semasa. Malah jika ia berlaku saya berkeyakinan 30% ahli Amanh akn bersama PKR walaupun ia bukan kemahuan PKR.

5. Kebaikkan tiada isu lagi musuh politik mahu menyerang PKR sebagai barua Cina. Tiada isu lagi Amanah mahu menyerang PKR. Jadi selepas ini Amanah bukan setakat tak perlu maki Mahathir tetapi jadikan Mahathir sebagai calon PM ke 9. Tiada siapa mahu kritik dan menghalang pilihan Amanah tersebut. Jadi secara automatiknya duri dalam daging tiada dan fokus parti PKR, Amanah dan DAP ke arah musuh yg sama dgn ideologi masing-masing.

Bagi saya ia adil cuma saya tertanya kenapa ramai pula rakan-rakan dari Amanah menolak perpecahan ini? Tak yakin boleh berdiri sendiri? Mahu menumpang pengundi PKR dan DAP? Saya tak yakin begitu sebab Amanah ini parti besar terutama apabila Mahathir adalah calon PM mereka.


6. Harapan Anwar menjadi PM hanya Allah yg tahu. Tiap kali dia ingin menjaringkan gol, tiang gol diangkat dan diubahkan ke tempat lain. Jadi adalah baik DS Anwar fokus kpd perkuatkan PKR di Selangor, Melaka, N9, PP... utk saya DS Anwar boleh fokus menjadi MB Selangor. Bangunkan Selangor dgn membawa billion pelaburan. Musuh politik Anwar dulu usah kata Anwar menjadi PM... mahu menjadi MB pun mereka bimbang. Bimbang jika rakyat dapat melihat kewibawaan Anwar menguruskan negeri dengan baik dengan membawa billion pelaburan negara-negar Arab.


Nak tanya masa u all masa bergelar student atau bujang dahulu. Pernah tak kita dulu duduk sebumbung lama dengan kawan kita. Kemudian kita perkenalkan kawan baru kepada rakan serumah kita tadi. Selepas beberapa ketika tiba-tiba kawan kita ini lebih rapat dengan kawan yg baru kita perkenalkan itu. 

Malah mereka bersama-sama mengata di belakang kita dan menyindir kita secara berdepan....saya pernah alami dulu akhirnya saya pindah rumah tapi terus berkawan dgn mereka.



No comments: