Keempat-empat enjin terhenti pada ketinggian 37,000 kaki. Dan kapten pesawat itu menyampaikan salah satu pengumuman paling tenang dalam sejarah penerbangan.
24 Jun 1982.
British Airways Flight 9 sedang terbang tenang di atas Lautan Hindi apabila kru melihat sesuatu yang pelik. Cahaya biru menari di sepanjang tingkap kokpit.
Percikan berkilau pada sayap.
Langit kelihatan seperti sedang terbakar.
Kemudian sesuatu yang mustahil berlaku.
Satu enjin terhenti.
Kemudian satu lagi.
Dan satu lagi.
Dan akhirnya yang terakhir.
Dalam masa kurang dua minit, semua enjin pada pesawat Boeing 747 itu mati. Pesawat gergasi seberat 300 tan itu bertukar menjadi glider senyap yang jatuh menuju laut dengan 263 penumpang di dalamnya.
Penumpang melihat kabin dipenuhi asap dan topeng oksigen jatuh. Ada yang mula menulis nota terakhir. Mereka benar-benar menyangka sedang melalui detik-detik terakhir kehidupan.
Pada saat itulah Kapten Eric Moody mengambil mikrofon dan bercakap dengan ketenangan yang sehingga hari ini masih mengagumkan para juruterbang:
“Tuan-tuan dan puan-puan, kita menghadapi sedikit masalah.
Keempat-empat enjin telah berhenti.
Kami sedang melakukan sedaya upaya untuk menghidupkannya semula.
Saya berharap anda tidak terlalu bimbang.”
Sedikit masalah.
Semua enjin hilang.
Tujuh batu di atas lautan.
Namun suara itu menenangkan ratusan manusia daripada panik.
Di kokpit, kru bekerja tanpa henti melalui prosedur restart berkali-kali.
Cubaan ke-10.
Ke-12.
Ke-15.
Setiap kegagalan membawa mereka semakin hampir kepada pergunungan di Jawa. Masa dan ketinggian semakin habis.
Kemudian sesuatu yang luar biasa berlaku.
Pada ketinggian 13,500 kaki, satu enjin hidup semula.
Kemudian satu lagi.
Dan satu lagi.
Sehinggalah keempat-empat enjin kembali berfungsi selepas 13 minit dalam senyap total.
Tetapi mereka masih berdepan satu masalah baharu. Awan abu gunung berapi telah menghakis dan "menggilap" cermin kokpit sehingga menjadi legap. Hampir mustahil untuk melihat keluar.
Mereka terpaksa mendarat menggunakan instrumen dan sedikit pandangan dari tingkap sisi.
Setiap seorang penumpang terselamat.
Hanya selepas itu penyiasat mengetahui puncanya.
Pesawat tanpa sedar telah terbang melalui awan abu Gunung Galunggung. Abu gunung berapi tidak dapat dilihat pada waktu malam dan tidak muncul pada radar.
Di dalam enjin jet, abu cair melapisi komponen penting, lalu mematikan enjin sepenuhnya.
Enjin hanya boleh hidup semula selepas pesawat turun kembali ke udara yang bersih.
Flight 9 mengubah dunia penerbangan.
Hari ini, amaran abu gunung berapi, sistem pemantauan global dan prosedur elak laluan segera wujud kerana apa yang berlaku malam itu.
Di atas kertas, ia kelihatan seperti nasib baik yang menyelamatkan pesawat.
Tetapi hakikatnya, nasib itu hanya berfungsi kerana kru tidak pernah berhenti mencuba walaupun ketika harapan hampir tiada.
Pengumuman tenang Kapten Moody masih digunakan sehingga kini dalam latihan penerbangan sebagai contoh kepimpinan ketika krisis.
Jadi persoalan sebenarnya…
Apabila “enjin-enjin” dalam hidup kita terhenti adakah kita panik,
atau kita terus mencuba sehingga sesuatu kembali menyala?
#DrAzuraHashim

No comments:
Post a Comment