BUKAN APA. KADANG TU ORANG NAK PULANGKAN PAKU BUAH KERAS BALIK



Isu Sanusi karaoke awal pagi tu, bukan aku nak kata perbuatan dia berdosa. Aku bukan Tuhan, bukan Nabi, malaikat pun bukan. Tapi yang aku tekankan adalah sifat hipokrit lebai dan walaun.


Sebab lebai dan walaun ni, kalau orang lain, dia cerca macam tak ada hari esok. Tapi bila pemimpin sendiri buat, macam-macam dia spin. Siap ada yang puji kata sempoi pulak. Itu yang silapnya.


Kalau walaun tak main isu begitu, aku rasa takde siapa pun nak kecohkan pasal Sanusi berkaraoke tu. Lantak dia la. Bini dia pun tak marah dia nyanyi dengan gadis lain, apa orang lain nak kecoh. Ye tak?


Macam tu juga kisah pemuda al-Kahfi tu. Bukan orang pertikai ilmu Azhar Idrus. Mungkin ada sebahagian yang buat begitu tapi bukan aku. Bagi aku, ilmu Azhar Idrus tak mendatangkan masalah.


Yang jadi masalah sikap dia. Nampak sangat hipokrit bila siapa yang dia tak berkenan, habis dia caci maki, kata sesat bagai. Turut terkena perkampungan sunnah di Perlis. Semuanya sesat pada dia.


Tapi yang dia suka walau jelas salah, dia cuba lindung. Contoh macam konsert di Kota Bharu. Pandai pulak dia salahkan penganjur. Kerajaan negeri tak bersalah. Tapi kalau berlaku di negeri lain atau di pusat, habis la dia tuduh macam-macam. Itu yang tak kena.


Contoh lagi macam isu Sanusi karaoke ni. Azhar dan pemimpin PAS yang lain terus senyap. Bukan baru ni je Sanusi buat benda tu. Selalu. Siap ada orang yang kumpulkan kompilasi gambarnya.


Pernah Azhar tegur? Tak ada. Tapi kalau pemimpin PH buat, walaupun hal yang kecil je, hal yang tak berdosa pun sebenarnya, mulalah dia kata yang bukan-bukan.


Satu lagi, si Azhar ni suka sangat kata, bila orang tak bersama parti dia, orang itu tolak ulama. Padahal yang dia kata ulama tu, ahli politik. Orang tolak dia sebab pegangan politik dia songsang.


Orang yang Azhar tuduh tolak ulama tu menyanjungi ulama muktabar lain seperti Imam ash-Shafie, Imam al-Ghazali, Yusuf al-Qardhawi serta ulama-ulama lain yang ada di negara kita ini.


Bila Azhar Idrus lemparkan tuduhan begitu, seolah dia tak mengiktiraf Imam ash-Shafie, Yusof al-Qardhawi dan yang lain-lain sebagai ulama. Cuma Hadi je boleh dipanggil ulama. Ini fahaman salah!


Lagi satu, Azhar pernah kritik keras orang yang ucap Selamat Hari Krismas kepada kawannya. Tapi bila sj Taki ucap, dia buat tak dengar. Tiba-tiba jadi pekak dan bisu. Itu sikap tak jujur pada ilmu!


Itulah isunya. Kedua-dua kes ini, tidak berlaku secara kebetulan. Melainkan untuk jadi peringatan buat kita semua. Kepada Azhar agar jangan gopoh. Kepada seluruh walaun dan lebai agar jangan hipokrit. Juga kepada orang lain supaya dapat menilai.


Ya, aku dah tak letak gelaran ustaz di pangkal nama Azhar lagi. Sebab aku dah pandang dia sebagai ahli politik. Bukan lagi ahli agama. Ahli politik, biar setinggi mana pun ilmunya, tak boleh guna gelaran agama.


Dua hari ni paling banyak aku buat posting. Sebab aku geram sangat dengan sifat hipokrit mereka. Tapi tak apalah. Esok dan lusa aku akan sibuk dan mungkin tak sempat nak menulis. Kira semalam dengan hari ni aku buat stok la. Huhu... Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: