“Najib Bayar Harga”

 

Oleh A KADIR JASIN / December 4, 2021

1. Kebetulan pula, 44 tahun yang lalu, editor saya di Business Times akan memberikan tajuk berita ini kepada profil yang saya lakukan pada Mohd Najib Abdul Razak.

Pemotongan akhbar The Business Times tahun 1977.

2. Tetapi harganya ketika itu manis. Ia adalah tentang menguruskan perkara-perkara baik yang datang dengan fast and furious kerana pedigree beliau – menjadi anak kepada Tun Abdul Razak Hussein yang amat disayangi dan dihormati. Hari ini, lebih daripada empat dekad kemudian, harga yang dia bayar untuk kebodohannya adalah lebih tinggi.

3. Apabila saya menemuramah beliau secara eksklusif di rumah keluarganya di Jalan Eaton, Kuala Lumpur, beliau masuk tahun kedua sebagai Ahli Parlimen Barisan Nasional Pekan dan Pengerusi Perbadanan Ternakan Nasional yang baru dilantik (Majuternak).

 4. Ia sudah jelas ketika itu anak kepada Abdul Razak meletakkannya dalam kedudukan kerjaya yang sangat disukai. Pada 23 tahun, beliau bukan sahaja seorang MP dan Pengerusi Majuternak, tetapi juga Pengurus Hal Ehwal Awam bagi Perbadanan Petroleum Nasional (Petronas).

5. Anak lelaki dan perempuan orang biasa tidak boleh berharap untuk menjadi semua mereka pada usia itu. Saya kemudian masuk tahun kelapan dalam kerjaya kewartawanan saya.

6. Secara harfiahnya dia mempunyai segala-galanya untuknya. Pertama oleh bapa saudaranya, Almarhum Tun Hussein Onn yang menjayakan bapanya, dan kemudian oleh penyokong tegar bapanya, Tun Dr Mahathir Mohamad. Dia dinaikkan pangkat dan dilindungi oleh mereka.

7. Saya akan katakan bahawa hubungannya dengan saya adalah kordial dan hormat. Saya kerap melawat beliau ketika beliau menjadi Menteri Besar Pahang dan kami bertemu secara profesional dan sosial sehingga 2015 apabila saya mula tidak bersetuju secara terbuka dengan pengendalian hal ehwal negara, khususnya skandal 1MDB.

8. Pada masa beliau menjadi Perdana Menteri pada April 2009, saya sudah lapan tahun keluar dari New Straits Times Press (Malaysia) Berhad. Saya meletakkan jawatan sebagai Ketua Editor Kumpulan pada awal tahun 2001. Oleh yang demikian, saya ada kaitan dengan mempengaruhi perdana beliau.

9. 8 Disember akan menjadi satu lagi pencapaian dalam menentukan sama ada Najib, yang membuat rayuan terhadap sabitan SRC Internationalnya, akan terus membayar harganya.


Penulis adalah bekas Ketua Pengarang Kumpulan NSTP. Ini adalah tulisan di facebook beliau.

No comments: