HARAKIRI- TAMBRIN TUN GHAFAR

 Tamrin Tun Ghafar

Jumaat – 30/10/20

( 1 – 25 )

1. Jika berlaku di Eropah, India atau Australia, pemimpin dan semua Ahli Kabinetnya PASTI akan letak jawatan TANPA diarah atau TANPA menunggu Undi Tak Percaya diusulkan di Parlimen.

2. Di zaman Samurai di Jepun tindakan lebih ekstrim dilakukan – HARAKIRI.

3. Istiadat membunuh diri dilakukan dengan memakai pakaian serba putih dan diikuti dengan menikam perut dengan pedang yang disediakan.

4. Kesemuanya ini dilakukan kerana mereka bertanggungjawab, malu dan bermaruah di atas kegagalan yang telah berlaku.

5. Apabila Sinzo Abe, Perdana Menteri Jepun meletak jawatan kerana kesihatan, Muhyiddin TIDAK TERAGAK – AGAK memuji tindakan Abe itu.

6. Di Malaysia walaupun Yang Di Pertuan Agong dan Raja – Raja Melayu MENOLAK cadangan Kabinet Muhyiddin bagi melaksanakan Darurat atau Emergency, namun beliau LIAT, TIDAK BERASA MALU DAN MENUNJUKAN SIKAP TIDAK BERMARUAH langsung dengan ENGGAN MELETAK JAWATAN.

7. Inilah kali pertama dalam sejarah negara, Yang Di Pertuan Agong dan Raja – Raja Melayu MENOLAK cadangan Kabinet.

8. Cara Raja – Raja Melayu bertindak adalah begitu TERTIB dan HALUS yang sepatutnya difahami oleh Muhyiddin sedangkan rakyat keseluruhan amat faham YANG TERSIRAT DAN TERSURAT.

9. Keingkaran MELETAK JAWATAN membuktikan SIKAP SOMBONG DAN BIADAP beliau TERHADAP Yang Di Pertuan Agong dan Raja – Raja Melayu itu sendiri.

10. ‘Jika Takut

Di Lambung

Ombak

Jangan Berumah

Di Tepi Pantai

Jika Takut

Hilang Jawatan

Hentikan

Perbuatan

Merampas Kuasa’

11. Keputusan UMNO menyokong Kerajaan Muhyiddin SENGAJA dilakukan seolah – olah mereka INGKAR DAN MENCABAR RAJA – RAJA MELAYU itu sendiri.

12. Apabila hilang sokongan, Tun Dr. Mahathir TIDAK TERAGAK – AGAK melepaskan jawatan Perdana Menteri – inilah sikap seorang yang TIDAK GILA KUASA, beliau mengikut AMALAN DEMOKRASI.

13. Di Jakarta dan di Bangkok ribuan rakyat berdemonstrasi setiap hari, namun Kerajaan mereka tidak pula memgisytiharkan darurat seperti dicadangkan Muhyiddin.

14. Belum ada mana – mana negara yang bercadang berbuat demikian walaupun angka kematian akibat Wabak Covid jauh lebih tinggi dari Malaysia.

15. SEBENARNYA Muhyiddin dan sebahagian besar Menteri-Menterinya TAKUT BERHADAPAN dengan Ahli – Ahli Parlimen menjelang Sidang Parlimen mulai 2hb November ini yang diikuti dengan Pembentangan Belanjawan Negara 4 hari selepas itu, justeru cara yang mudah ialah MENGISYTIHARKAN DARURAT.

16. Rakyat Bersyukur dan Menjunjung Kasih kepada YDP Agong dan Raja – Raja Melayu yang lebih MEMENTINGKAN RAKYAT dan NEGARA dari beberapa individu yang HANYA MEMENTING KAN DIRI.

17. Keadaan beliau sekarang umpama durian yang PASTI jatuh – sila baca tulisan saya pada 20hb Oktober 2020 bertajuk :

‘MUHYIDDIN UMPAMA DURIAN YANG PASTI JATUH’

tamrintunghafar.blogspot.com

18. Kini selepas Yang Di Pertuan Agong dan Raja – Raja Melayu menolak cadangannya itu, beliau boleh buat pilihan :

i. JIKA BERMARUAH DAN MALU, LETAK JAWATAN SECARA TERHORMAT.

ii. BUAT PELAN B ATAU APA-APA PELAN BARU BAGI

MENGEKALKAN JAWATAN.

iii. UMPAMA DURIAN, PECAH JIKA JATUH DI ATAS TANAH ATAU BORGOLEK KE DALAM LONGKANG

19. Terdapat sebuah pantun yang dipinjam dan diolah :

‘Apa Guna

Memakai Sari

Jika Tidak

Dengan

Selendang

Elok Sungguh

Jadi Menteri

Dan

Perdana Menteri

Gaji Banyak

Walupun

BANGANG’

20. SEMOGA MUHYIDDIN TIDAK MELIBATKAN TUANKU YDP AGONG MEMBANTU BELIAU MENGHADAPI PARLIMEN; INILAH SEBAIK – BAIK GELANGGANG TEMPAT RAKYAT BERSUARA.

21. Menjadi TANGGUNGJAWAB Ahli-Ahli Parlimen MENGKAJI dan MENYOAL SETIAP perkataan dan angka yang dikemukakan oleh Kerajaan.

22. YDP Agong boleh memberi nasihat tapi tak boleh MEMAKSA; Parlimen BUKAN ‘rubber stamp’ yang boleh diarah.

23. RAKYAT PERLUKAN TALIAN HAYAT BUKAN DARURAT.

24. Mereka MESTI TAHU dari mana sumber kewangan yang diperolehi dan bagaimana kewangan negara dibelanjakan, maka SELEPAS itu barulah mereka membuat keputusan – MENYOKONG atau MENOLAK – jika majoriti tolak ia bermakna Kerajaan HILANG SOKONGAN, maka KENA letak jawatan.

25. Ketika itu Muhyiddin TIDAK LAGI BOLEH bersembunyi seperti kanak-kanak bersembunyi di dalam kain.

Sila kongsikan pandangan saya ini untuk generasi semasa dan akan datang.

Terima Kasih

Wassalam.

No comments: