Norman Radzuan
Melayu terancam di tangan Melayu di Terengganu
KEMBALIKAN TATARAKYAT SILIBUS SEKOLAH
Negara kita bukan sahaja menghadapi krisis perkauman dan agama tetapi turut menghadapi krisis Generasi Z yg dianggap kurang beradab.
Semua ini kerana didikan melalui pendidikan di sekolah tidak ambil serius utk mendidik masyarakat. Sdgkan di negara maju seperti Jepun amat mementingkan subjek pendidikan moral sejak dari kecil lagi.
Bila berusia 10 tahun barulah mereka menumpukan kpd subjek atau silibus pembelajaran melalui peperiksaan.
Sebab itu saya melihat kenyataan Abg Jo mengecam KPM tidak mengadakan peperiksaan penilaian bagi Tingkatan 3 dan Tahun 6 sebagai suatu pemikiran yg kolot.
Abg Jo hanya tahu tentang peperiksaan utk menilai kebijaksanaan pelajar. Akhirnya generasi kita ada yg kaki rasuah, kaki mabuk, kaki pukul dan lain2 kerana tidak diajar tentang kurang ajar.
Saya tidak mahu ulas panjang lebar mengenai isu peperiksaan kerana telah diulas sebelum ini. Saya melihat akhir2 ini pelbagai kejadian memukul, membuli, sikap org Melayu menjadi rasis, tidak beradab dan lain2 semua ini adalah kerana pendidikan.
Kelmarin gempar seorang lelaki OKU dipukul tanpa perikemanusian. Akhirnya Tuhan tunjukkan di negeri 32-0 yg kononnya menuduh kerajaan sebagai zalim tetapi org Melayu di negeri tersebut dibelasah/dizalimi beramai ramai.
Saya ada melihat seorang wanita India dlm content TT nya menzahirkan perasaan yg amat sedih apa yg berlaku kpd OKU tersebut.
Sinisnya bagaimana mereka terlalu prihatin dgn nasib umat Islam di Palestin yg dipukul oleh tentera Israel tetapi nasib umat Islam di negara sendiri tidak mendapat pembelaan.
Zaman kita dahulu di rumah dan di sekolah ditekan mengenai adab dan adat org Melayu serta sebagai warganegara Malaysia.
Di rumah saya masih ingat… walaupun saya sdg tidur, ibu tetap kejutkan saya utk bersalaman dgn tetamu. Malah walaupun jarak laluan dgn tetamu jauh diajar utk tundur atau membongkok badan.
Di sekolah anda masih ingat buku Pendidikan Tatarakyat Tingkatan 1 dan 2 dahulu. Di dlm buku detail menerangkan konsep negara Malaysia atau konsep negara bangsa.
Dlm buku itu diajar tentang kehidupan dlm kepelbagaian kaum, adat pelbagai kaum, perayaan pelbagai kaum dan lain2. Ia sgt baik dan kita dpt melihat keharmonian kehidupan kita hidup aman damai dgn pelbagai bangsa.
Saya hairan dan tertanya tanya, Menteri Pendidikan siapakah yg menghapuskan subjek ini? Apakah tidak penting nilai akhlak kpd masyarakat Malaysia???
Lagi satu mengenai tulisan Jawi, selepas negara ini diperintah sendiri oleh org Melayu, pada tahun 1966, bekas Menteri Pendidikan, Khir Johari dgn persetujuan jemaah Kabinet ketika itu telah menamatkan subjek tulisan Jawi…bukan Cina DAP.
Bagaimanapun saya tidak menyalahkan keputusan itu 100%, cuma sepatutnya subjek tulisan Jawi terus dikekalkan utk anak2 Melayu.
Sewaktu saya di sekolah ACS, tahun 1980 masih diajar tulisan Jawi dan subjek itu semua kaum wajib mengikutinya. Malah guru tulisan Jawi saya adalah Puan Gong, berbangsa Cina.
Saya agak positif dgn keputusan kabinet ketika itu memansuhkan tulisan Jawi di dlm sistem pendidikan negara bertujuan utk 'memudahkan' org bukan Melayu menguasai Bahasa Melayu dlm tulisan Rumi.
Berbalik kpd isu soal moral apa yg berlaku di Terengganu membuka mata kita. Kes OKU dipukul baru sahaja berlaku di dlm sebuah masjid dan kali ini di pasar malam.
Isunya skg kenapa org Melayu yg kononnya berpegang kpd agama Allah dan cinta kpd Nabi sanggup memukul OKU? Jika cinta Nabi ikut cara Nabi berhadapan dgn manusia2 seperti ini.
Saya ulang, kata Ibn Mubarak berkata, “Belajar adab dahulu sebelum belajar pelajari ilmu. Kami mempelajari adab selama 30 tahun dan mempelajari ilmu selama 20 tahun.”
Maksudnya apa? Dlm pendidikan agama sejak dulu diajar tentang siviks. Penting adab ini diajar dahulu. Lihat apa yg berlaku skg ini… org2 agama jauh tidak beradab. Ada yg menjadi scammer, ada yg kerja fitnah, mengapi api perkauman dan lain2 sb mereka tidak belajar adab.
Sistem persekolahan di sekolah bukan sahaja berperanan utk memberi pelajaran kpd pelajar, bahkan ia merupakan saluran utk menyampaikan kpd pelajar2 berkenaan dgn wadah perjuangan negara yg sangat mementingkan nilai2 murni dlm masyarakat berbilang kaum demi mencapai perpaduan.
Saya beri contoh baru2 ini dlm ceramah saya ada 4 pelajar MassComm Uitm. Waktu penceramah2 mengajar mereka main HP. Giliran saya, mereka saya tegur… tak sampai 30 minit keempat empat mereka meninggalkan dewan.
Sb apa mereka berbuat demikian? Mereka tidak diajar adab di majlis ilmu berhadapan dgn penceramah2 yg hendak memberi ilmu kpd mereka.
HP telah membuat ramai anak2 muda GenZ kurang beradab dgn org2 yg lebih tua. Tapi sebenarnya isu HP ini bukan saja anak muda, org2 tua pun jadi tak beradab.
Saya pantang betul kalau org ajak minum teh bila kita sdg berbual dgnnya dia sibuk tgk message di whatsapp.
Kita gagal kerana byk sebab atau faktor. Pertama kita tidak mahu mengangkat subjek pendidikan sivik sebagai subjek penting dlm pendidikan negara.
Bertrand Russell pernah berkata, “Without civic morality communities perish, without personal morality their survival has no value.”
Begitu juga dlm didikan agama, para agamawan kita sibuk bercerita bab hukum. Kalau Ustaz politik, kerja hendak mengakfirkan sesama Islam dan mengkafirkan harbi yg bukan Islam.
Akhirnya apa yg kita dpt lihat berlaku kpd masyarakat kita? Nilai kasih sayang semakin menipis. Adab dan adat semakin ditinggalkan.
Dulu gangster kalau nak pukul org dia bawa ke rumah kosong. Tapi zaman skg di negeri Islam, org Islam dipukul beramai ramai oleh org Islam sendiri. Org Islam terancam di tangan org Islam.
Saya sarankan kpd Kemeterian Pendidikan Tinggi dan Kementerian Pendidikan Malaysia masukkan silibus pendidikan Sivik sebagai salah satu subjek penting.
Begitu juga khutbah2 Jumaat perbanyakkan khutbah tentang perpaduan kaum dan nilai2 akhlak di dlm Islam. Peranan ini mesti dipikul oleh kita semua samada ibu bapa, guru2 di sekolah, Ustaz2 dan Kementerian2.
No comments:
Post a Comment