TANGKAP JA KALAU DOK SEBAR BERITA PALESU.


 𝗪𝗔𝗟𝗔𝗨𝗡 & 𝗨𝗡𝗧𝗜𝗧 𝗣𝗔$, 𝗣𝗔𝗥𝗧𝗜 𝗕𝗨𝗡𝗚𝗔 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 𝗕𝗘𝗕𝗔𝗦 𝗦𝗘𝗕𝗔𝗥 "𝗙𝗔𝗞𝗘 𝗡𝗘𝗪𝗦" 𝗗𝗔𝗡 𝗧𝗘𝗥𝗟𝗘𝗣𝗔𝗦 "𝗦𝗖𝗢𝗧-𝗙𝗥𝗘𝗘"

.



1) Dalam 𝗧𝗮𝘄𝗵𝗲𝗲𝗱 𝗣𝗼𝗱𝗰𝗮𝘀𝘁 𝗯𝗲𝗿𝘁𝗮𝗷𝘂𝗸 : 𝗞𝗲𝗺𝘂𝗻𝗰𝘂𝗹𝗮𝗻 𝗞𝗲𝗹𝗼𝗺𝗽𝗼𝗸 𝗞𝗵𝗮𝘄𝗮𝗿𝗶𝗷, Dr Sahul HM seorg Pensyarah Kanan UPSI berpendapat pemikiran 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 berkembang kerana pengaruh SocMed. Di Malaysia, sememangnya pemikiran 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 yg syadid, ghuluw, radikal, ekstrim dan melampau disebarkan dgn mudah. 


2) Memaki hamun, mencaci, menghina PMX, Kerajaan MADANI, mengkafirkan org Mukmin, malah menyebarkan "𝗙𝗔𝗞𝗘 𝗡𝗘𝗪𝗦" 𝗮𝘁𝗮𝘂 𝗕𝗲𝗿𝗶𝘁𝗮 𝗣𝗮𝗹𝘀𝘂 di SocMed adalah perkara enteng. Ia seolah-olah dibenarkan. Seperti kata walaun & untit 𝗦𝗞𝗠𝗠 (𝗠𝗖𝗠𝗖) beri amaran hanya acah-acah shj. 𝗡𝗔𝗧𝗢. Jika ambil tindakan pun mahkamah akan ambil masa bertahun-tahun utk menghukum meskipun ia adalah kes yg melibatkan kepentingan awam.


3) ANDA perhatikan sendiri, ada beberapa "𝗙𝗮𝗸𝗲 𝗔𝗰𝗰𝗼𝘂𝗻𝘁𝘀" dlm FB yg setiap hari menganjing, mengeji, menghina PMX, Kerajaan MADANI dan berkongsi berita2 palsu atau "𝗙𝗔𝗞𝗘 𝗡𝗘𝗪𝗦" tapi terlepas begitu shj tanpa tindakan. Pemfitnah yg terang-terang beroperasi hari-hari 𝘁𝗲𝗿𝗹𝗲𝗽𝗮𝘀 "𝗦𝗖𝗢𝗧-𝗙𝗥𝗘𝗘". ANDA boleh jadi hairan dan bingung dgn keadaan ini. Selepas satu "𝗙𝗔𝗞𝗘 𝗡𝗘𝗪𝗦", puak KHAWARIJ akan menyebarkan "𝗙𝗔𝗞𝗘 𝗡𝗘𝗪𝗦" yg lain pula dan pihak Kerajaan hanya menjawap ianya "𝗙𝗔𝗞𝗘 𝗡𝗘𝗪𝗦" di slot Biar Betul? Kitaran itu akan berterusan.


4) Lihat video Slot Biar Betul disertakan ini. Walaun & untit 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 jelas telah menyebarkan Berita Palsu KUNUNnya mendaftar 𝗣𝗔𝗗𝗨 boleh hilang duit dlm akaun bank. Ia hanya dijawap sebagai palsu dan dipanjangkan kpd SKMM utk tindakan lanjut. Apa SKMM buat?? 𝗔𝗱𝗮𝗸𝗮𝗵 𝗺𝗲𝗺𝗯𝗮𝗻𝘁𝗲𝗿𝗮𝘀 𝗕𝗲𝗿𝗶𝘁𝗮 𝗣𝗮𝗹𝘀𝘂 𝗵𝗮𝗻𝘆𝗮𝗹𝗮𝗵 𝗥𝗘𝗧𝗢𝗥𝗜𝗞 𝗮𝘁𝗮𝘂 𝗦𝗟𝗢𝗚𝗔𝗡 𝗽𝗮𝗹𝘀𝘂 𝗯𝗮𝗴𝗶 𝗺𝗲𝗺𝗲𝗻𝘂𝗵𝗶 𝗸𝗲𝗵𝗲𝗻𝗱𝗮𝗸 𝗠𝗮𝗹𝗮𝘆𝘀𝗶𝗮 𝗠𝗔𝗗𝗔𝗡𝗜? MenKom atau pegawai lantikan politik dlm pejabat MenKom tak pernah follow up ke apa progres terhadap kaki-kaki fitnah di SocMed?


5) Mereka begitu bebas menyebarkan "𝗙𝗔𝗞𝗘 𝗡𝗘𝗪𝗦" 𝘁𝗮𝗻𝗽𝗮 𝗧𝗜𝗡𝗗𝗔𝗞𝗔𝗡 𝗧𝗘𝗚𝗔𝗦. Berapa kerat kita dengar PNyebar Berita Palsu didakwa dan dihukum?? Hampir tiada. Pegawai-pegawai SKMM buat apa? Tersangat banyak laporan telah dibuat oleh penyokong Kerajaan tapi 𝗡𝗔𝗧𝗢 - 𝗡𝗼 𝗔𝗰𝘁𝗶𝗼𝗻 𝗧𝗮𝗹𝗸 𝗢𝗻𝗹𝘆. Elok kita cabar SKMM dan MenKom utk 2 atau 3 bulan sekali menyiarkan statistik atau 𝗺𝗼𝗵𝗼𝗻 𝗸𝗲𝗿𝗷𝗮𝘀𝗮𝗺𝗮 𝘀𝗶𝗹𝗮𝗻𝗴 𝗞𝗲𝗺𝗲𝗻𝘁𝗲𝗿𝗶𝗮𝗻 𝘆𝗮𝗸𝗻𝗶 𝗱𝗴𝗻 𝗗𝗢𝗦𝗠 utk merekod dan menyiarkan :


i) Jumlah Kes Berita Palsu dilaporkan

ii) Jumlah Kes yg disiasat SKMM dan PDRM

iii) Jumlah Kes yg sdg dibicarakan

iv) Jumlah Kes yg telah dijatuhkan hukuman

v) Jumlah yg sedang menjalani hukuman


6) JIKA MenKom terlalu berlembut dan tidak menuntut statistik seperti ini, saya yakin pegawai-pegawai SKMM (MCMC) akan culas dan tidak menterjemahkan ketegasan Kerajaan MADANI utk membanteras berita palsu dan menegakkan undang-undang. Setahun berlalu tapi 𝗠𝗲𝗻𝗞𝗼𝗺 𝘀𝗲𝗼𝗹𝗮𝗵-𝗼𝗹𝗮𝗵 𝗧𝗜𝗗𝗔𝗞 𝗽𝘂𝗻𝘆𝗮 𝗜𝗗𝗘𝗔 𝗯𝗲𝗿𝗸𝗲𝘀𝗮𝗻 bagaimana mahu menghalang "𝗙𝗔𝗞𝗘 𝗡𝗘𝗪𝗦" dari bergentayangan di SocMed.


7) Apabila 𝗞𝗲𝗺𝗲𝗻𝘁𝗲𝗿𝗶𝗮𝗻 𝗞𝗼𝗺𝘂𝗻𝗶𝗸𝗮𝘀𝗶 (𝗞𝗲𝗺𝗞𝗼𝗺) dipisahkan dari Kementerian Digital kita mengharapkan perubahan di mana KemKom mampu menangani penyebaran "𝗙𝗔𝗞𝗘 𝗡𝗘𝗪𝗦" di SocMed. Rupa-rupanya makin menjadi-jadi bukan shj di FB tapi juga di Whatsapp Group dan TikTok. 𝗠𝗲𝗹𝗮𝗸𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗿𝗸𝗮𝗿𝗮 𝘆𝗴 𝘀𝗮𝗺𝗮 𝘁𝗲𝘁𝗮𝗽𝗶 𝗺𝗲𝗻𝗴𝗵𝗮𝗿𝗮𝗽𝗸𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗽𝘂𝘁𝘂𝘀𝗮𝗻 𝘆𝗴 𝗯𝗲𝗿𝗯𝗲𝘇𝗮 𝗮𝗱𝗮𝗹𝗮𝗵 𝗸𝗲𝗿𝗷𝗮 𝗚𝗜𝗟𝗔.


8.) TikTok tu wajib diharamkan kerana teruk sangat isu-isu, posting tidak bermoral dan fitnah sgt berleluasa. Yg lebih menghairankan posting-posting penyokong Kerajaan di SocMed yg menjawap isu fitnah yg ditimbulkan oleh kelompok 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 begitu mudah kena ban atau digantung.


𝗗𝗘𝗘𝗣 𝗦𝗧𝗔𝗧𝗘 masih berleluasa ke? 🤔


- Zus Din 

08022024



No comments: