Barang mahal, peniaga di JB tidak sampai hati naikkan harga makanan


 

Peniaga makanan terkesan teruk akibat kenaikan harga bahan mentah makanan sejak dua bulan kebelakangan ini.

Tidak terkecuali peniaga makanan di Johor Bahru.

Untuk itu, Ahli Parlimen Johor Bahru, Akmal Nasir mengunjungi kafeteria yang diusahakan oleh Kak Ani di Jabatan Pengairan dan Saliran Daerah Johor Bahru untuk makan tengah hari.

Keluahan pertama yang didengarinya ialah barang mahal dan Kak Ani tidak sampai hati mahu menaikkan harga makanan menyebabkan beliau tidak memasak banyak lauk.

"First day meniaga ni tak berani saya masak banyak YB, telur pun saya goreng sepuluh biji je dulu. Kalau ada customer nak lagi baru buat baru, takut sangat tak ada orang jadi membazir

"Barang pun sekarang mahalnya lain macam YB, saya yang meniaga sebelum PKP dengan nak start balik meniaga sekarang ni terasa sangat bezanya sebab kita selalu beli barang banyak

"Tapi saya tak sampai hati nak jual mahal-mahal, sebab faham yang datang kedai saya nak makan, banyak orang kerja cari rezeki juga, kita sama-sama cari rezeki lah kan," katanya sebagaimana ditulis di Facebook rasmi Akmal.

Menurut Akmal, kenaikan harga bahan mentah makanan merupakan isu utama di Johor.

Bagaimanapun rakyat, katanya, terpaksa meneruskan rutin harian dalam keadaan yang sebegitu perit.

Sebelum ini, Akmal mencatat bagaimana Kak Ani kecurian alatan perniagaan dan dibantu oleh beliau untuk memulakan kembali perniagaannya.

Kesusahan Kak Ani ternyata ditambah dengan kenaikan harga barang mentah makanan yang tidak diketahui penghujungnya.

No comments: