‘Dakwaan terhadap saya tak berasas’, Azam akan saman pihak terlibat



Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki berkata, beliau akan mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka yang membuat dakwaan itu terhadapnya.


PUTRAJAYA: Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Azam Baki akhirnya bercakap mengenai dakwaan pemilikan sahamnya dengan mengatakan dakwaan beliau mengawal banyak syarikat adalah “bohong”.

Pada sidang media hari ini, Azam mendakwa terdapat usaha pihak tertentu untuk menjejaskan kredibiliti SPRM.

“Saya tidak melakukan kesalahan. Dakwaan bahawa terdapat konflik kepentingan pada pihak saya adalah tidak berasas,” katanya.

“Akaun saham saya digunakan oleh adik saya. Saya tidak mempunyai kepentingan dalam saham yang dibeli. Saham dibeli oleh abang saya dan syarikat-syarikat tidak ada kaitan dengan (mana-mana) siasatan SPRM.”

Azam berkata, beliau akan mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka yang membuat dakwaan terhadapnya.

Tambah Azam lagi, beliau akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang mula-mula membangkitkan dakwaan berkenaan terhadapnya kerana cuba mencemarkan nama baiknya, walaupun tidak mendedahkan pihak terbabit secara khusus.

Beliau juga berkata, “berkemungkinan besar” akaun Twitter “pemberi maklumat” kontroversi Edisi Siasat akan menjadi antara mereka yang disaman.

Ketika ditanya mengapa beliau mengambil masa yang begitu lama untuk menjawab dakwaan yang pertama kali dibangkitkan pada pertengahan Disember, Azam berkata, beliau tidak perlu menjelaskan apa-apa kerana tidak melakukan apa-apa kesalahan.

“Tetapi apabila saya diminta menjelaskan perkara itu kepada Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah SPRM, saya memberi penjelasan terperinci kepada mereka,” katanya.

Tambahnya, beliau telah memaklumkan kepada pihak atasan pada 2015 apabila saham itu mula dibeli oleh adiknya dan mereka berpuas hati dengan penjelasannya.

“Saya tidak melihat ia sebagai satu isu. Saya rasa ia bukan satu kesalahan,” katanya.

Beliau mengakui mungkin ada pihak tertentu yang marah dengan kerja yang dilakukannya dan cuba mencemarkan nama baiknya.

“Saya tidak tahu agenda mereka tetapi apa yang saya dapat lihat ialah mereka cuba merosakkan reputasi saya,” katanya.

No comments: