Jangan kompromi kualiti pendidikan UiTM


Kenyataan Bersama 12 Alumni UiTM dari DAP Mengenai Laporan The Malaysian Reserve Bertarikh 24.11.2020 Mengenai Kemungkinan Penamatan 600 Pensyarah UiTM Separuh Masa Akibat Pengurangan Peruntukan Dalam Belanjawan 2021 pada 24 November 2020, di Kuala Lumpur

Kami merujuk kepada laporan portal The Malaysian Reserve pada 24 November 2020 (Rujukan:https://themalaysianreserve.com/2020/11/24/uitm-re-assesses-600-part-time-lecturers-after-funding-cut/) yang menyatakan Universiti Teknologi MARA (UiTM) berkemungkinan besar akan menamatkan khidmat dan program pensyarah sementara dan mengubah suai pelan strategik institusi itu selepas mengalami pemotongan dana dari kerajaan Perikatan Nasional seperti yang diumumkan di dalam Belanjawan 2021 baru-baru ini. Hal ini akan memberi impak kepada 600 orang pensyarah yang berkhidmat secara separuh masa di institusi tersebut dan memberikan kesan kepada sejumlah besar pelajar di UiTM.

Kami mengecam tindakan kerajaan Perikatan Nasional yang telah membuat keputusan untuk memotong jumlah dana yang disalurkan kepada UiTM. Pengurangan dana sebanyak RM 129 juta, iaitu daripada RM 1.86 billion seperti yang dibentangkan di dalam Belanjawan 2020 oleh kerajaan Pakatan Harapan kepada RM 1.73 billion oleh kerajaan Perikatan Nasional adalah tidak wajar.

UiTM adalah satu-satunya pusat pengajian tinggi awam yang mempunyai kampus cawangan terbanyak iaitu 35 cawangan kampus di seluruh negara serta mempunyai seramai 153,861 orang pelajar sepenuh masa; 160,131 orang pelajar separuh masa dan 288 orang pelajar luar negara.

UiTM juga mempunyai sebanyak 17,706 orang kakitangan yang berkhidmat di seluruh kampus UiTM. Pengurangan dana ini bukan sahaja akan memberi kesan kepada operasi UiTM bahkan akan memberi kesan kepada pembelajaran para pelajar ini.

Kami berharap agar pelajaran dan masa depan anak bangsa ini tidak diperjudikan oleh Kerajaan Perikatan Nasional hanya kerana ingin mencapai cita-cita politik dengan menyalurkan dana yang sepatutnya diberikan kepada UiTM kepada perkara yang tidak penting seperti penubuhan JASA, perbelanjaan tugas-tugas khas di Jabatan Perdana Menteri dan pelbagai lagi perbelanjaan yang meragukan yang telah dibentangkan di dalam Belanjawan 2021.

600 orang pensyarah yang bakal terjejas ini, walaupun hanya berkhidmat separuh masa, namun mereka menpunyai kepakaran dan pengalaman dalam bidang masing-masing yang boleh memberikan manfaat kepada para pelajar UiTM dalam pengajian mereka. Seharusnya tiada kompromi dalam hal berkaitan dengan pendidikan anak bangsa terutamanya di UiTM.

Kami juga menggesa Alumni UiTM dan juga Majlis Perwakilan Pelajar UiTM agar mendesak, mengecam dan membantah tindakan Kerajaan Perikatan Nasional yang melebihkan perkara yang tidak berfaedah kepada negara daripada kualiti pelajaran dan masa depan anak bangsa. — Roketkini.com

Kenyataan Bersama Oleh:

  1. Farhan Haziq bin Mohamed
    Setiausaha DAPSY Damansara
    Alumni UiTM Shah Alam
  2. Nur Rahim Bin Nasir
    Setiausaha Mahasiswa Roket
    AJK Cawangan DAP Kampung Tunku-SS1
    Alumni UiTM Pahang
  3. Aslam Ramli
    AJK Cawangan DAP Kampung Tunku-SS1
    Alumni UiTM Melaka
  4. Ahmad Afiq bin Jumhuri
    Setiausaha Publisiti Cawangan DAP Kampung Tunku – SS1
    Alumni UiTM Negeri Sembilan
  5. Muhamad Rahimi Raduan
    Setiausaha Cawangan DAP Kiara
    Mantan Majlis Perwakilan Pelajar UiTM Shah Alam
    Alumni UiTM Shah Alam
  6. Danish Zainuddin
    Penolong Setiausaha Publisiti DAP Melaka
    Alumni UiTM Negeri Sembilan
  7. Muhammad Khairil Khalid
    Pengerusi Cawangan DAP Kiara
    Alumni UiTM Shah Alam
  8. Siti Maimunah Binti Ahmad
    Penyelaras Komuniti Parlimen Iskandar Puteri
    Alumni UiTM Shah Alam
  9. Athari bin Bahardin
    Ahli DAP Cawangan Kiara
    Alumni UiTM Shah Alam
  10. Muhamad Hatim Bin Mohd Basir
    AJK Mahasiswa Roket
    Alumni UiTM Puncak Alam
  11. Mohamed Yazzer Azzad bin Zainudin
    Ahli DAP Cawangan Kiara
    Alumni UiTM Shah Alam
  12. Nurhadi Zainol
    Bendahari DAPSY Damansara
    Alumni UiTM Shah Alam

No comments: