Reformasi 1998; KENALI ANWAR BUKAN DARI MUSUH POLITIKNYA




50 tahun lamanya terpaksa berkorban diri dan keluarga. Ramai generasi muda atau mereka yg tidak cenderung kpd dunia politik percaya apa yg ditohmah musuh politik Anwar Ibrahim. 

Mereka mengenali Anwar dari musuh politik yg mana tanpa mereka sedari segala 'kejahatan' dlm dunia ini ada pada diri politikus.

Ketika ayah dan ibu Ketua Armada, Syed Saddiq masih belajar lagi, Anwar Ibrahim sudah dijulang oleh Mahasiswa sebagai hero mereka dan pejuang rakyat.

Peristiwa Baling akhirnya telah membawa Anwar ke penjara buat pertama kalinya. Sedangkan Hishamuddin Rais lari merentasi negeri dan negara.

Tun M sendiri dpt mengesan ketokohan Anwar. Tun ketika itu berhadapan dgn PAS yg memainkan isu2 agama dlm memerangi UMNO. Anwar dijemput oleh Tun utk mengimbangi tekanan musuh politiknya.

6 tahun selepas itu juga Anwar Ibrahim adalah antara tokoh yg berperanan membantu Tun melawan musuh politiknya, Tengku Razaleigh. Tapi generasi muda skg tidak mengenali bagaimana kehebatan ketokohan Anwar sehingga ada mengatakan Anwar sudah tidak relevan.

Mereka terlupa 4 tahun lalu Tun Mahathir dan Tan Sri Muhyiddin Yassin dtg 'mengadap' Anwar tanpa berasa malu memohon jasa baik Anwar merestui mereka. Jika Anwar tidak hebat dan relevan lagi. Cukup Tun dan Muhyiddin saja melawan BN tapi mereka tahu mereka berdua tidak mampu.

Buktinya Bersatu yg paling byk bertanding di kerusi Parlimen adalah parti yg paling sedikit menang dlm PRU lalu. Membuktikan aura Tun dan Muhyiddin tiada di hati rakyat. Kedua nama ini hanya dikagumi kalangan pemimpin sahaja.

Anak2 muda mungkin ada yg buta sejarah ketika PRU 2004 Anwar di penjara, PKR hanya ada 1 kerusi Parlimen. Bila Anwar dibebaskan tidak sampai 3 tahun beberapa negeri seperti Selangor, Perak, PP berjaya dirampas dari BN.

Jika PH berjaya merampas kembali kerajaan dari PN bermakna sudah kali keempat Anwar membantu menyelamatkan maruah Tun Mahathir samada ia berbentuk peribadi atau sebaliknya. Bagi saya Tun kena bersyukur kerana Anwar mempunyai sifat kemaafan yg tinggi.

Ketokohan Anwar diiktiraf ke pelusuk dunia. Dlm dunia Islam sendiri Ulama Besar Dunia seperti Dr Yusuf Qardawi, Dr Ahmad Tantaji, Dr Wahbah Zuhaily dan ramai lagi sgt mengenali Anwar sebagai tokoh pemimpin Islam.

Malah pemimpin dunia menghormatinya sehingga beliau pernah disambut permaidani merah oleh kerajaan Amerika. Layanan istimewa itu dianggap musuh politik Anwar sebagai tali barut Amerika.

Perlu diingat Presiden Erdogan iaitu pemimpin ulung Islam dewasa ini sgt menghormati ketokohan Anwar Ibrahim sehingga mereka menjadi kawan yg akrab. Ini semua kerana ketokohan yg ada pada diri Anwar.

Begitu juga dunia Arab. Seorang kenalan yg mengikuti rombongan Wan Azizah ke persidangan OIC sebagai TPM memberitahu, ketika bertemu dgn beberapa pemimpin negara Arab mereka bertanya khabar Anwar dan berjanji akn membantu Anwar apabila beliau menjadi PM nanti.

Secara peribadi bagi saya sbb utama Tun tidak mahu Anwar menjadi PM adalah kerana ketokohan yg ada pada Anwar sgt dicemburui Tun. Tun rela mengambil Pak Lah yg dianggap Menteri yg lemah semata mata utk beliau dilihat sebagai pemimpin ulung negara.

Tun tahu Anwar mampu mengembalikan era kegemilangan Malaysia era 90 an dikenali sebagai Asian Tiger di mana ketika itu Anwar Ibrahim diakui oleh dunia sebagai antara Menteri Kewangan terbaik dunia.

Tun tahu dgn hubungan baik Anwar dgn dunia luar terutama negara2 Teluk, integriti dan sgt membenci rasuah... Malaysia akn lebih gemilang di bawah pentadbiran Anwar Ibrahim. Ini terbukti negara Filipina dan Indonesia yg memerangi rasuah ekonomi negara terbabit berkembang pesat.

Negara2 dunia yg maju kerana amalan rasuah sgt minima. Jepun, New Zealand maju kerana mereka berjaya memerangi rasuah. Perlu diingat di penghunjung era 80 an tiba2 kita mula ketinggalan dari Korea. Ini kerana amalan rasuah yg mula berlegar di kalangan pemimpin2 negara ketika itu

Sebab itulah musuh politik atau pemimpin korup berpuluh tahun lamanya cuba memburukkan Anwar. Ini kerana mereka tahu menjadi ahli politik tidak mampu membuatkan mereka jadi kaya raya jika tiada rasuah. Apa la guna menjadi pemimpin tetapi menjadi hamba kpd rakyat semata mata.

Sdgkan berpuluh tahun tradisinya menjadi pemimpin mereka akn disanjung, disambut bagaikan dewa dan hidup dlm kemewahan tanpa dipersoalkan.

Itulah sb org Melayu berebut rebut mahu menjadi pemimpin dan pengampu pemimpin. Tak rasa bersalah dgn rakyat apatah lagi gerun dgn Allah atas perbuatan mereka.

Saya ingin bertanya kpd mereka yg terpengaruh dgn musuh politik Anwar. Ada kalian jumpa pemimpin yg sanggup dipenjarakan hampir 10 tahun dlm hidupnya di negara ini? Sdgkan Anwar ditawarkan oleh beberapa negara Teluk 'suaka politik' tetapi beliau memilih lawan demi utk rakyat.

Baru2 ini beliau ditawarkan utk menduduki kerusi no 2. Tapi Anwar yg kita kenali dia seorang yg berintergriti. Tidak mudah disuap dgn jawatan dn kuasa dan kita tidak perlu bimbang kerana dibibir Anwar dia hanya meratib nasib rakyat teramai. Idealisma dia menjadi teras perjuangan.

Perlu saudara2 tahu... di kala beliau dituduh gila kuasa ingin menjadi PM, dlm mesyurat Tertinggi PH, beliaulah yg menenangkan penyokong dan musuhnya... Katanya berikan Tun peluang sehingga selepas Apec.

Malah lebih membuatkan kita berasa dia berjiwa besar, Anwar membenarkan Tun utk menetapkan tarikh bila beliau mahu berundur walaupun dlm konsesi PH, Tun hanya PM sementara atau 2 tahun sahaja.

Difitnah dia lawan di mahkamah. Dipukul, dibogelkan, dipenjarakan dan paling hina diaibkan sehingga menderita ahli keluarga Anwar.

Bukti Anwar didendami musuh politik, kes beliau hingga terpaksa diadakan adakan bukti. Sdgkan yg ada pemimpin yg ada bukti yg nyata dgn video dan pengakuan perakam tidak langsung didakwa.

Sebab itu jika kita tidak faham politik jgn bila disebut nama Anwar terus membenci... sama seperti bila dgr nama DAP terus membenci... itu tandanya kita mudah diperbodohkan atau diperhambakan politikus yg ketagih mencuri wang rakyat.

Walaupun Tun dan Najib cuba membunuh karakter Anwar tetapi rakyat menyambut Anwar sebagai wira. Tidak pernah berlaku seorang pemimpin disingkirkan dan diaibkan disambut 100 ribu rakyat di Dataran Merdeka.

Ratusan ribu pengkagum Anwar kini berdebar menunggu keputusan. Mereka bukan taksub membuta tuli kerana mereka tahu dgn Anwar tiada apa projek yg mereka akn perolehi tetapi memahami bahawa pada tubuh lelaki  bernama Anwar ini akn mampu membawa perubahan kpd negara.

Bukan sekadar ekonomi tetapi membawa perubahan kpd sikap org Melayu yg sudah sinonim dgn rasuah. Intergriti dan keberanian Anwar Ibrahim adalah pemimpin yg dinantikan nantikan oleh rakyat perbilang kaum yg mahu harta negara ini dipulangkan kpd rakyat dan bukan kpd pemimpin korup.

Utk menjadi pemimpin nombor satu negara kamu tidak boleh disanjung oleh satu bangsa... kamu mesti disanjung oleh bangsa Melayu, Cina, India, Kadazan Dusun, Iban, Dayak, Bugis, Suluk, org asli dan lain. Sebab kamu adalah pemimpin negara bukan pemimpin bangsa.


Aman Shah II




No comments: