PH PERLU JAUHI PARTI BARU MAHATHIR



Ana punya analisa, Mahathir tubuh parti baru ini adalah untuk menghancurkan Bersatu. Dah hancur Bersatu, dia nak hancurkan PH. Bagaimana?

Apabila parti baru Mahathir ditubuhkan, MP & Adun Bersatu akan beralih arah kepadanya sebab Bersatu tiada masa depan jika terus bersama UMNO &PAS. UMNO takkan bagi muka kat Bersatu sebab Bersatu ni cuma bersalin kulit aje. Malah PRU14 hari tu Bersatu lebih banyak bertanding di kawasan UMNO. Takkan nak mengalah. Jadi, baik pemimpin mahupun ahli Bersatu tidak lagi ada masa depan jika Bersatu terus bersama dengan UMNO & PAS. Oleh itu, lebih baik melompat ke parti baru Mahathir yang mempunyai peluang yang lebih luas & terbuka. First come first served basis. Pelompatan perlu berlaku sekarang sebelum dibanjiri oleh muka² baru. Nanti peluang tertutup jika lambat. Malah selepas melompat, peluang bertanding terbuka luas.

Bila melompat, hancur laa Bersatu. PAS? PAS seperti biasa akan sailang UMNO di kerusi-kersi Melayu. Tak leh pakai punya. PR dulu dah kena 7 kerusi. Semua BN menang.

Apabila Bersatu dah hancur dengan melompatnya pemimpin ke dalam parti baru Mahathir, tiba giliran untuk menghancurkan PH pula. Bagaimana?

Setelah parti baru Mahathir dilihat mempunyai sedikit kekuatan, mereka akan cuba masuk PH pula. PH dijangka akan sedikit retak dalam membuat keputusan samada untuk menerima atau menolak parti baru Mahathir. Keutuhan PH kini bergantung kepada ketegasan Anwar Ibrahim, Mohamad Sabu & Lim Guan Eng

Jika PH terima parti baru Mahathir, mereka akan meminta jumlah kerusi yang sama seperti PRU14 dan bertanding di kawasan Melayu. Ini pasti. Modus operandi yang sama. Jika ini berlaku, maka kehancuran PH kali kedua bakal berlaku. Pengkhianatan besara-besaran akan berlaku.

Pokoknya, adalah lebih baik PH menjauhkan diri dari parti baru Mahathir. Jangan risau undi Melayu. Mahathir bukan ikon yang disenangi Melayu hari ini. Jika beliau solat Jumaat di Masjid Negara pun, yang berselfie dengannya adalah Indon, Bangla, Pakistan & pelancong asing. PRU14 membuktikan parti beliau bertanding paling banyak di kawasan Melayu tapi menang paling sedikit. PH perlu jauhkan diri, itu sahaja caranya untuk menghalang PH dari dihancurkan setelah Bersatu dihancurkan. Wallahuaklam.

Dr Ariff Kadir Al-Katami
Pakar Strategi Nusantara



No comments: