ADUAN KISAH SEORANG PEGAWAI DARI SEORANG BEKAS PEGAWAI


Mohd Asri Abu Bakar

Perkara tentang kelemahan Polis (PDRM) ini dah lama terjadi. Banyak sangat ketirisan berlaku sejak dulu lagi. Lobi melobi sudah lama terpakai. Malah kita pernah mendengar bahawa ada pihak2 dari sindiket2 tertentu yang boleh mengatur tempat atau jawatan untuk seseorang Pegawai. Kelemahan yang paling ketara ialah apabila ada 'double standard' dalam menentukan kesalahan atau kenaikan pangkat seseorang.

Saya bagi satu contoh:

Ada seorang Pegawai Polis di sebuah Daerah di dalam Negeri Selangor. Dia ni kan, perwatakannya memang terlalu sombong, biadap, berlagak dan mulutnya betul2 kurang hajar bila menegur pegawai @ anggota bawahannya. Lebih buruk dan teruk...dia memang tidak suka melayan atau berurusan dengan penduduk2 sekitar atau orang2 awam. Di fahamkan juga, dia ni memang jenis suka menghina, memperlekehkan dan memaki hamun orang2 bawahannya.

Dia ni pernah terlibat dengan satu kes besar iaitu 'menghilangkan' pistol dalam simpanan/miliknya (pistol milik PDRM). Tahu apa tindakan terhadap beliau?. Dia hanya di tukarkan ke sebuah daerah Polis yang lain dan kekal dengan jawatan Acting DSP. Tidak berapa bulan di daerah tersebut, dia kemudiannya telah di sahkan jawatan (DSP). Tak lama jer selepas itu (beberapa bulan sahaja selepas confirm DSP), dia di beri Acting Supt, dan berpindah ke Daerah lain pula (menjawat jawatan Tim. Ketua Polis Daerah). Selepas confirm pangkat Supt, dia boleh pulak di lantik menjadi Ketua Polis Daerah dengan memangku pangkat ACP dan kini, dia menjadi Ketua Siasatan Jenayah di sebuah negeri di pantai Timur dengan memakai pangkat penuh ACP (confirm). Dengar2 berita dan ura2 terbaharu, dia akan kembali ke Lembah Klang dengan memegang jawatan yang sama tapi dengan memangku pangkat SAC.

Konon2nya...dia ni anak orang kaya. Pakciknya pula orang ternama. Tapi jika benar sekalipun, layakkah dia melayan orang2 bawahannya seperti 'anjing kurap'?. dan apa pula kejayaan2nya?.  Actually...TIADA!!!. dia naik atas SOKONGAN POLITIK @ SOKONGAN/LANTIKAN IKUT PINTU BELAKANG.

Jika betullah dia ni anak orang berada/kaya/jutawan...lebih baiklah dia tinggalkan sahaja kerjaya kepolisan ini. Secara jujurnya, dengan lagak dan keceluparan mulutnya itu....tidak menjadikan beliau seorang Pegawai kanan Polis yang bagus dan terbaik. Dia hanya menjadi liabiliti serta bukti2 kelemahan dalam pengurusan PDRM dan boleh mendatangkan kebencian masyarakat kepada Polis. Kebanyakan Pegawai2 Polis yang ego dan berlagak ini...mereka bersikap begitu hanya kerana mereka memiliki kemewahan (tak tahu lah dari mana sumber pendapatan tambahannya itu).

Soalannya:

Macamana seorang Pegawai Polis yang cuai, biadap dan kurang ajar itu...(pernah juga hilangkan senjata pistol), boleh mendapat jawatan dan pangkat dalam tempoh waktu yang terlalalu pantas, cepat dan secara tidak wajar?.

Layakkah orang seperti dia menjadi seorang Pegawai Kanan Polis hanya semata-mata kerana mempunyai Ijazah dari luar Negara dan fasih bertutur dalam Bahasa Inggeris?


No comments: