EKONOMI TELUR RETAK DAN BERAS KILO...



Bila PM kata dia benarkan pengeluaran KWSP selama setahun untuk atasi masalah kewangan sebab Covid-19, bagi saya ia adalah satu penyelesaian band-aid. Yang betul-betul backup tindakan PM itu dan rasa ia satu tindakan yang bijak ia nya hanya membenarkan statistik dari Pakar Ekonomi .

Yang kata 9 dari 10 rakyat Malaysia tiada walaupun RM1000 dalam simpanan tu yang mereka rasa seronok/lega boleh keluar duit simpanan masa tua sendiri.

Tapi itu okay lagi, bila boleh keluarkan KWSP walaupun kurang dari 10K, masih ada juga duit. Yang tak ada KWSP macam mana? Yang berkerja dengan majikan konon-konon Islamic, tapi socso, kwsp, insuran dia lepas tangan, hangpa nak cekau duit mana? 

Tu belum masuk yang kerja gaji hari atau berniaga tak ada simpanan? Makan pun based on duit rolling berniaga. Ni kalau 2 minggu tak berniaga nak makan duit rolling apa?

Tu sebab yang hak ada KWSP ini depa bukan cakna bab orang yang lagi susah dari depa; janji ada payslip boleh cagar wat beli Y15 kan? Hangpa tahu tak ada satu herarki masyarakat paling bawah yang beli telur yang dah retak, beli beras pun sekilo untuk sekali masak? Yang pakai air tapis bayar RM0.20 sen satu liter padahal mesin tu tak pernah service bertahun dan potensi nak dapat sakit lagi tinggi dari minum direct dari paip?

Masyarakat macam ni yang kena bantu bagi duit cash/voucher makanan, kalau tak mereka akan kelaparan DAN anak-anak mereka akan stunting. Tapi buat apa nak sibuk hal orang lain kan? Biar nafsi nasfi (diri sendiri) lah kan? Cuma jangan harap lah golongan macam ini untuk mendapat pembelaan untuk kerajaan sekarang, kalau yang atas pun duk sibuk mengatur ghanimah sesama mereka. 

Mereka hanya diperlukan ketika meraih undi, dihasut dengan politik perkauman sepanjang tahun, di kata bangsa lain yang curi rezeki mereka, lalu dicampak tulang untuk direbut beramai-ramai. Yang kat atas dah selesa ratah daging. Macam pernah dengar? -


 Mohd Mukhlis Mohd Sharif, edited by papa Bob.

No comments: