Projek Landasan Keretapi Pantai Timur sebenarnya hutang bukan pelaburan



Projek mega Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL) yang dibanggakan pentadbiran Najib pada hakikatnya suatu bentuk hutang dan bukannya pelaburan.

Perkara ini dibangkitkan bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin apabila beliau mempersoalkan projek kontroversi bernilai RM55 bilion itu.
“Kalau betul dia bawa duit, ok lah, berapa banyak pelaburan dia bawa masuk? Keretapi dia bawa duit?
“Kalau ‘loan’ makna kata dia bayar balik? Kalau bayar duit itu makna pelaburan? kalau kamu pelabur kamu kata apa? Tidak, itu pinjaman,” katanya dilapor media.
Mengulas lanjut, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua berkata, persoalan dibangkitkan Daim mampu memperbetulkan persepsi umum bahawa projek itu satu pelaburan dan membawa keuntungan seperti digembar-gemburkan kerajaan.
Katanya, kerajaan bermati-matian bertegas bahawa projek yang diserahkan kepada syarikat dari China itu sebuah “pelaburan domestik dengan pembiayaan asing”.
Malah, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Kabinetnya sering menjaja projek berkenaan sebagai kejayaan kerajaan BN meraih pelaburan asing yang besar.
Tony turut mempersoalkan mengapa projek sebesar itu tidak diberikan secara tender terbuka.
“Oleh itu, timbul persoalan, siapa yang benar-benar mendapat keuntungan dari kontrak ini?” soalnya.
Syarikat milik China, China Communications Construction Company (CCCC) dianugerahkan projek berkenaan dan dibiayai Export-Import Bank of China (EXIM) yang juga dimiliki tanah besar itu pada tahun lalu.
Projek yang memakan kos RM91.7 juta per km itu dianggap pengkritik sebagai mahal dan tidak berpatutan.
Dalam pada itu, Tony yang juga Setiausaha Publisiti DAP berkata kerajaan sehingga kini masih tidak menjawab mengapa kontrak pembinaan ECRL diberikan secara terus kepada CCCC dengan nilai RM55 bilion jika projek berkenaan sebenarnya berharga RM30 billion.
“Di manakah lebihan RM25 bilion pergi? Adakah ia akan digunakan untuk membayar sebahagian hutang 1MDB sebagai spekulasi untuk menutup skandal kewangan antarabangsa terbesar pentadbiran Najib?” soalnya.

No comments: