ROS Kurang Cermat - Saifuddin


PETALING JAYA 8 JUN : Parti Keadilan Rakyat (PKR) mendakwa ‘sikap kurang cermat’ Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) tidak sewajarnya berlaku kerana ia hampir menyebabkan parti itu dibatalkan pendaftarannya.

Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail dalam reaksi segera terhadap pembatalan saman parti itu terhadap ROS berkata, sejak dari awal lagi beliau telah mengesan dua kesilapan besar yang telah dilakukan oleh badan tersebut.

“Sejak dari awal lagi saya dapati wujud elemen kurang cermat serta fakta yang tidak betul dalam surat tunjuk sebab yang dikeluarkan oleh ROS

“Ketua Pendaftar ROS, Datuk Abdul Rahman Othman sewajarnya meneliti isi kandungannya sebelum menandatangani surat tersebut,” katanya kepada mStar Online.

Pada Rabu, PKR menarik balik permohonannya untuk mendapatkan kebenaran semakan kehakiman bagi menghalang ROS membatalkan pendaftaran parti berkenaan selepas ROS tidak berhasrat berbuat demikian.

ROS melalui suratnya bertarikh 30 Mei, memaklumkan bahawa mereka berpuas hati dengan penerangan yang diberikan parti sebagai jawapan kepada surat tunjuk sebab sebelum itu.

Hakim Mahkamah Tinggi di sini, Abang Iskandar Abang Hashim membatalkan permohonan itu selepas parti itu menggugurkannya pada Rabu melalui peguamnya R. Sivarasa.

Pada 1 Jun lalu, PKR memfailkan permohonan semakan kehakiman selepas menerima surat tunjuk sebab daripada ROS bertarikh 9 Mei untuk membatalkan pendaftarannya.

Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail dan Setiausaha Agung dengan menamakan ROS sebagai responden.

Pemohon-pemohon juga memohon agar mahkamah mengeluarkan perintah larangan bagi menghalang ROS daripada membuat sebarang tindakan sehingga pendengaran kes di mahkamah selesai.

Mengulas lanjut, Saifuddin yang juga Ahli Parlimen Machang berkata kesilapan utama yang dikemukakan oleh ROS adalah mendakwa PKR memecat ahli bernama Rajagopal Andaikkalam tanpa mengikut perlembagaan parti adalah tidak benar sama sekali.

“Pertama, ROS kata kita pecat ahli yang bernama Rajagopal Andaikkalam pada 1 dan 27 April 2009 tanpa mengikut perlembagaan parti.

“Sedangkan dalam rekod kita tidak ada nama sedemikian. Yang ada hanyalah Jayagopal Andaikkalam dan tarikh keputusan oleh Majlis Pimpinan Pusat (MPP) untuk memecat Jayagopal adalah pada 24 April 2009 dan bukannya 1 atau 27 April 2009.

“Kedua mereka kata kita langgar Fasal 32.2.1 Perlembagaan PKR sedangkan fasal itu tidak wujud dalam perlembagaan parti. ROS sewajarnya mengkaji terlebih dahulu fakta mereka sebelum mengemukakan surat tunjuk sebab. Ini satu kesilapan yang amat dikesali,” katanya.

Oleh itu, beliau berkata, Othman selaku Ketua Pendaftar sewajarnya mengemukakan surat permohonan maaf terhadap kesilapan yang telah dilakukan oleh ROS itu.

“Namun mereka tidak bertindak sedemikian, sebaliknya dalam surat bertarikh 30 Mei, ROS hanya menyatakan mereka menerima alasan yang saya berikan dalam surat tunjuk sebab yang dikemukakan itu,” katanya.

No comments: