Menjaja Aib Orang Untuk Kekal Kuasa, Punca Keruntuhan Negara


SHAH ALAM 1 JUN : Menjaja kelemahan orang lain dan menabur fitnah ke atas mereka untuk membunuh karier politik dan kemudiannya memenangkan satu lagi pihak bagaikan amalan yang sudah dihalalkan di negara ini.

Hal ini kata bekas Mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin nyata sekali bukanlah perkembangan yang sihat kepada negara dan haruslah dihentikan segera jika tidak mahu moral rakyat di negara ini runtuh hanya kerana fitnah.
Ujar beliau, aib individu yang dianggap musuh kepada kerajaan seperti Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim misalnya dibuka sewenang-wenangnya, fitnah disebar luas tanpa batasan, sehinggakan perkara yang menjadi tunjang kepada pembangunan negara terabai tanpa perhatian.

“Kita tidak bersetuju dengan budaya fitnah ini kerana akhirnya menyebarkan cerita lucah di muka hadapan akhbar. Isu benar atau tidak itu soal kedua. Masalah utama menjadikan masalah peribadi orang sebagai modal politik untuk dibincangkan di peringkat nasional sehingga kita lupa dengan segala isu lain. Itu kita tidak dapat terima.

“Saya ingin menyebut secara adilnya, ia bukan bermula daripada isu tersebut (video seks yang dikaitkan dengan Anwar). Sejak sekian lama di Malaysia ini suka menggunakan kelemahan orang lain untuk diangkat menjadi isu politik. Bukan sahaja isu Anwar Ibrahim, hatta isu Altantuya (Shaariibuu) dan berbagai-bagai isu sebelum ini.

“Dan adalah tidak betul orang agama bila sampai satu isu bila tidak berpihak kepadanya, dia akan keluarkan dalil mengatakan ia tidak boleh digunakan. Apabila kena dengan orang lain, dia diamkan dalil. Itu tidak adil. Saya harap kita konsisten, PAS dengan Umno mesti adil dalam hal ini. Tidak boleh mengeluarkan keaiban orang untuk kepentingan politik secara meluas. Tidak PAS, tidak Umno,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada Wacana Fitnah Ancaman Umat Akhir Zaman ketika ditanya salah seorang audiens yang turut membanjiri auditorium Kumpulan Media Karangkraf semalam.

Antara barisan panelis pada program tersebut ialah Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasrudin Hassan dan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.

Dr Asri semalam turut memberi peringatan kepada kerajaan untuk menghentikan permainan kotor sebegini yang dilihat sebagai perkara yang membuang masa semua pihak terutamanya rakyat Malaysia terhadap isu-isu sebegini.

“Kita tetap meminta kerajaan menghentikan isu ini dimainkan terutama dalam akhbar-akhbar tertentu dan mainkan dalam media kerana kerajaan telah membazirkan masa rakyat dan telah membazirkan tumpuan rakyat dalam isu-isu yang penting,"katanya.

Sementara Nasrudin pula berpendirian, penyebaran tayangan video seks ke seluruh negara termasuk di akhbar dan Internet lebih menjurus ke arah fitnah dan bukannya berlandaskan untuk menegakkan keadilan.

“Bagi kes Anwar, Islam menyuruh kita membawa empat saksi, bukan empat klip video. Empat saksi yang adil. Kalau kita hendak kontras dengan al-Quran (memang) tidak boleh. Ini wahyu dan satu kehendak agama. Kita perlu lihat hikmah Allah menyatakan demikian, kita tidak mudah menghukum sebab mengikut kaedah Islam, salah membebaskan orang yang silap lebih baik daripada menjatuhkan hukuman orang yang tidak bersalah... Hikmahnya, kerana untuk memelihara maruah orang,” katanya.

Sementara Khairy pula berpendapat, pihak yang menganjurkan tayangan video seks secara terbuka di Carcosa Seri Negara pada Mac lalu harus dikenakan tindakan tegas.

“Berkaitan kes video Anwar, kita semua bersetuju kita tidak mahu mengaibkan orang dalam mana-mana politik terutamanya dalam negara orang Islam seperti Malaysia, kita ada peradaban di mana kita tidak mengaibkan orang,” katanya.

No comments: