KERDAU : SATU TRAGEDI DEMOKRASI. PENUH LAWAK, ARTIS DAN PESTA ….

March 2011
kerdau7.jpgSaya dan rakan-rakan bertandang ke DUN Kerdau dalam Parlimen Kuala Krau. Lebih kurang 20 KM dari Bandar Temerloh untuk pilihanraya kecil kali 16. Kerdau sebahagian daripada DUN Sanggang yang pernah melalui Pilihanraya Kecil tahun 2000. Sampai sekarang insiden Menteri Besar Pahang menunjukkan isyarat lucah semasa penamaan calon pilihanraya kecil tersebut tidak boleh dilupakan.

Namun orang Melayu masih belum memahami isyarat yangmemalukan tersebut. PAS tewas dalam pilihanraya itu.

kerdau6_1.jpg

3 Mac 2011. Sayaberada bersama pimpinan ketika demokrasi yang pincang dan pengamalan sumbangparti pemerintah terus berleluasa. Penggunaan sekolah, politeknik, balairaya serta jentera kerajaan (yang merupakan hartarakyat dan kita sebagai taxpayers), terus berleluasa. Tanpa rasa malu seluruhmedia kerajaan dijuruskan untuk berkempen bagi menafikan wujudkan kuasa pengimbang bagi perjalanan kerajaan. Pahang adalah satu negeri yang amat kaya dengan hasil bumi. Tetapi pada masa yang sama terpalit dengan pelbagai skanda lterutamanya pembalakan. Hutang negeri dikatakan amat tinggi sedangkan hasil melimpah ruah.

Provokasi, penyamaran, ceramah tanpa permit (dengan tindakan minima pihak Polis) melatari kempen kali ini. Cubaan menghalang calon daripada berkempen di kawasan-kawasan tertentu, penceramah-penceramah yang dicemuh dan dihalang berceramah, baner-baner dan poster yang diturunkan menggambarkan demokrasi yang tempang. Ceramah yang sengaja dibuat berhadapan dengan ceramah Pakatan Rakyat diselang-seli dengan muzik yang dipasang kuat bagi mengganggu pimpinan Pakatan Rakyat menyampaikan pandangan kedua.

ARTIS DAN CERAMAHkerdau3.jpg

PRK-PRK pasca 2008 menyaksikan kehadiran artis-artis untuk bersama dengan PAS dan Pakatan Rakyat. Renggo, Yasin,Paklong dan terbaru Bob Lokman memeriahkan pentas ceramah dan khemah-khemah. Budaya fobia artis kepada PAS dan perjuangan Islam semakin terhakis. Ini satu isyarat bahawa semua golongan sudah mula berani bersama pembangkang atau ‘in Making Government”. Apapun tahniah.

4 Mac 2011. Saya menunaikan solat Jumaat di Jengka 23. Sebuah masjid yang agak selesa walaupun menerima ramai tamu yang bertandang sempena Pilihanraya kecil. Saya tiba ketika azan berkumandang. Selesai solat sunat, bilal terus melaungkan azan kedua. Imam bangun dan membuat pengumuman. Didahului dengan mengalukan kehadiran Menteri Besar Perak Dato Seri Zambry disusuli dengan pengumuman program rakyat yang akan berlangsung jam 3 petang. Program itu akan turut dihadiri oleh Datuk Ahmad Maslan (beliau bertanggungjawab kepada Felda) Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Duta Malaysia ke Amerika merangkap AhliParlimen Rompin Dato Jamaludin Jarjis. Saya kira masih ok.

LAWAK YANG MELAWAKKANkerdau.jpg

Tuan Imam seterusnya mempersilaka nseorang pegawai tinggi Felda.. Katanya ada pengumuman penting. Penuh santun pegawai tersebut mengalukan hadirin. Beliau memperingatkan sekali lagi tentang program 3 petang. Kemudian menyebut tentang duit yang akan diberikan kepada warga Felda. Wah duit? Duit apa…duit yang hanya diberikan kepada Felda Jengka 22, 23 dan 25… lawak gila..beliau menyebut jumlahnya melebihi 1.5 juta untuk Felda Jengka 23. Duit yang diumumkan pemberiannya ketika peneroka di situ diambang PRK. Duit itu khas untuk peneroka di situ sahaja. Lebih sejuta warga Felda yang lain tidak dapat kerana mereka bukannya di ambang pilihanraya.

Beliau mengumumkan bahawa duit dalam perjalanan. Beliau dimaklumkan bahawa duit sudah bertolak dari Kuala Lumpur pada jam 12 dan dijangka tiba jam 3 petang.. Beliau memaklumkan bahawa duit dalam bentuk cek yang hanya boleh ditunaikan selepas dua hari bekerja kerana cek itu bukan cektempatan. Beliau memaklumkan bahawa sekiranya perkara tersebut berlaku, makapaling awal duit akan boleh dimasukkan atau ditunaikan pada hari rabu.

Beliau memaklumkan bahawa, oleh itu pihak Felda akan menggunakan cek tempatan dan akan menulis beratus-ratus keping cek serta akan menyampaikan kepada peneroka padahari Isnin. Kah kah kah , lawak dan gila. Pening dan rasa diperbodohkan.

APA DIA

Pertama :Penggunaan secara maksimum masjid untuk tujuan politik BN. Memualkan. Sebuah Negara demokrasi yang amat tidak demokratik. Ketika pilihanraya sedang hanya berlangsung, hanya pemerintah mempunyai akses penuh kepada saluran maklumat. Ia dirancang begitu sekali, ketika khatib sepatutnya melangkah ke mimbar berwasiat tentang taqwa, pegawai Felda gunakan kesempatan berkempen tentang program parti pemerintah.

kerdau6_2.jpg

Kedua: Apa relevannya pengumuman itu dibuat di masjid ketika PRK sedang membara. Ketika felda-felda lain tidak mendapat tawaran itu, tiba-tiba Jengka 23 mendapat durian runtuh. Ketika ramai lagi peneroka memerlukan bantuan, apa istimewanyadi situ.

Ketiga: Apa relevannya diterangkan satu-satu proses untuk men’tunai’kan cek itu dicerita sebegitu rupa.

Keempat: Terdesak sangatkah peneroka Felda yang selama ni sudah sangat terdesak memerlukan duit itu.

Kelima : Terdesak sangatkah BN sehingga terpaksa mengarahkan pegawai itu beraksi sebegitu rupa.

Keenam: Berkuasa sangatkah orang politik di dalam Felda sehingga mengarahkan pegawai yang berkhidmat sepatutnya demi negara terpaksa sampai ke tahap itu.

Ketujuh: Apa relevannya puluhan projek lain termasuk jalanraya yang diturap tergesa-gesa sehingga ke malam.

MEMORANDUM UNTUKPESTA…kerdau2_2.jpg

Penggunaan secara berleluasa premis awam oleh BN amat menjijikkan. Janji-janji dalam bentuk yang kami takrifkan sebagai rasuahbersipongang di merata tempat. Yang Dipertua Majlis merangkap pegawaipilihanraya bagi PRK ini dilihat bersalut dengan “conflict of interest”. Sayaturut serta bersama Dato Tuan Ibrahim selaku Pesuruhjaya PAS Pahang da nPengarah PRK PAS bagi DUN Kerdau, Ketua Pemuda PAS Malaysia, AJK PAS Malaysia,Ketua Pemuda PAS Pahang dan lain-lain menyerahkan memorandum bantahan.

Setakat memorandum dan janji bahawa akan diambil tindakan. Takpalah,itu masih dianggap demokrasi. Pilihanraya masih lagi menjadi wasilah diMalaysia. Tapi sampai bila.. Tunggu Himpunan Bersih 2. 500 ribu!! Orang Muda makin meluat dengan demokrasi camni…

No comments: