AWANG LIKU LAHIRKAN KEBIMBANGAN KEKALAHAN BN SARAWAK

AWANG LIKU YANG SELALU MENULIS DALAM UTUSAN MULA MELAHIRKAN RASA BIMBANGNYA DENGAN KEADAAN DI SARAWAK. MAKLUMLAH KALAU KALAH WANG AKAN MENULIS SEBULAN SEKALI DALAM AKHBAR UTUSAN MELOYA,PERMIT MUNGKIN UNTUK SEBULAN SEKALI ATAU SEMINGU SEKALI KERANA AKHBAR BERBAHASA MELAYU INI ADALAH PERKAUMAN

Risiko BN Sarawak?

Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud juga dilihat sudah terlalu lama menerajui negeri itu dan sentimen agar beliau berundur turut kedengaran.

Ketika sebahagian merasakan beliau wajar mengumumkan persaraannya sebelum PRU13, Awang mengambil pendirian terbuka. Jika beliau mahu bersara dengan sendirinya, itu lebih baik. Bagaimanapun jika beliau keberatan atas banyak perkiraan termasuk politik, itu juga harus difahami. Bukan semua perkara dan percaturan boleh didedahkan menerusi media.

Sentimen dan realiti adalah berbeza. Kes Samy Vellu tidak sama dengan Taib. Pada Awang, Taib telah membuktikan kejayaannya membawa BN Sarawak menang besar dalam PRU12. Keputusan itu menyumbang kepada kemenangan signifikan BN seluruh negara di sebalik beberapa negeri di Semenanjung dilanda tsunami politik.

Lagipun Awang tidak melihat tokoh lain yang boleh menggantikan beliau sekarang. Politik di negeri itu cukup kompleks, tidak seperti di Semenanjung. Risiko perpecahan cukup besar memandangkan banyak tokoh di negeri itu bersaing mahu merebut tampuk kepimpinan. Apakah ada jaminan BN terus kuat jika Taib berundur sebelum PRU13, yang Awang sebenarnya ragu. Seeloknya biarlah beliau mengetuai BN dalam pilihan raya negeri nanti dan dalam pada itu menyediakan pelan peralihan.

Sama ada suka atau tidak, Taib mempunyai pengaruh besar. Sokongan rakyat terhadap beliau masih kukuh walaupun mungkin tidak sekuat dulu. Dalam Awang mahu melihat perubahan kepimpinan, Awang juga tidak mahu sampai BN hilang kekuatan - simpanan tetapnya - di negeri itu.

Ketika kedudukan BN pada PRU13 digambarkan kritikal oleh banyak pihak, apakah parti itu sedia mengambil risiko tanpa teraju Taib di Sarawak?

No comments: