BEBERAPA ISU SEMASA.

 

Gino Marvela.


Kembali bersiaran, sebulan bercuti menguruskan pelbagai situasi. Ingat nak lajak sampai lepaih raya. 😅


Ok, GM hari ini nak bercakap beberapa situasi. Pertama isu FDI, kedua isu yg terkait Daim & Mahathir. Ketiga berkaitan tebuk atap langkah Dubai. 


Berkaitan FDI, ya memang mencurah masuk tapi ada banyak napoleon yg gagalkan. Lebih tepat lg, deep state yg gagalkan FDI jauh lebih terus berkembang dari sepatutnya. Rupanya rasuah yg Anwar nak bersihkan, amat2 parah di belakang. Dan barah ini lebih berkembang biak sebaik saja pembentukan kerajaan tebuk atap yg kalian dh maklum.


Dan...kebanyakan pelabur sedia ada merungut birokrasi yg terlalu menebal menunggu duit rasuah dgn pelbagai taktik sebelum di luluskan. Hal ini SPRM dh masuk campur, cuma belum agresif membuat tangkapan ekoran bukti2 yg perlu di perkukuhkan.


Kedua, isu Daim & Mahathir... Dari apa yg kami lihat & dengar, mereka cuba lemahkan pasaran ekonomi dgn alihkan aset strategi penting ke dunia luar. 


Lebih menakjubkan, rupanya duit yg lesap semasa zaman 22 tahun, cuba di sucikan dgn kerajaan 22 bulan pinjam dr luar. Sebenarnya ia berpusing pd pemain yg sama. Cukup jika GM cerita hal ini sampai di sini saja, nanti habis peluru. 😊


Isu menara Ilham yg di sita SPRM, dah tentu ada pembuktian serta siasatan. Masakan pula SPRM kembali mengaum jika tidak punyai sokongan dr Sultan Johor yg bakal jadi YDPA seterusnya pd awal tahun ini.


Ok, hat nih yg paling penting...isu langkah Dubai!


Dari siasatan dalaman kami sendiri, RM10 juta - RM50 juta adalah bayaran kepada setiap individu dalam kerajaan perpaduan jika mahu menyebelahi tebuk atap. Angka jumlah ini RM10j-RM50j, berbeza ikut portfolio penting dlm kerajaan. Ini bukan bayaran pd setiap parti, tapi kepada setiap individu yg berjaya di bawa tebuk atap. 


Dan bayaran bukan di buat dlm Malaysia. Kebanyakan mereka ada akaun di luar pesisir. Kenapa hal langkah Dubai terdesak ini berlaku ? 


Antaranya banyak penyangak2 ini yg kebanyakannya suatu ketika dahulu berada dalam umno telah berpindah ke parti Penyakau Nasional. Dan sekiranya SPRM berjaya di letakkan di bawah YDPA, ia lebih merumitkan lagi keadaan buat penyangak tebuk atap tersebut. 


Bagi kali, jika Sultan Johor titah agar SPRM di letakkan bawah Agong...hal ini kami setuju. Tapi kalau Petronas, maaf kami tak setuju. 


Hal lebai dan kroni kelarah, itu kita bincang kemudian.


Ok, berhenti setakat ini. Nanti sambung lg. 😊



No comments: