Dua berita yang membawa dua persepsi berbeza.




Kalau baca berita jualan Deepavali sendu, nampak macam rakyat negara ini sedang dilanda masalah ekonomi, nak berbelanja pun tak mampu.


Tapi bila tengok 90% daripada tempahan hotel di Hatyai dibuat oleh rakyat Malaysia, nampak macam orang Malaysia ni kaya-kaya semuanya.


Apa yang berlaku sebenarnya?


Tak dinafikan memang sebahagian daripada rakyat sedang menghadapi tekanan kewangan pada ketika ini. Tapi aku kira punca jualan kedai konvensional pada ketika ini sendu lebih disebabkan persaingan kedai atas talian terutamanya TikTok.


Sesekali aku melayari TikTok, kalau tak kuat iman memang habis juga aku borong barang. Terdapat begitu banyak pilihan dengan harga yang murah.


Ya, penjual di TikTok menawarkan harga yang ada kalanya tak masuk akal. Dan memang semua yang dijual di platform itu laku keras.


Pelanggan berhati-hati belanjakan wang tu mungkin benar tapi tak cukup tepat. Sebab pelanggan tak berhati-hati pun berbelanja di TikTok.


Kerajaan kena berbuat sesuatu dengan TikTok ni. Kalau berterusan begini, ia akan memberi impak yang besar terhadap ekonomi negara.


Jika kedai konvensional tutup, bukan peniaga saja yang rugi, bahkan banyak peluang pekerjaan juga akan hilang. TikTok shop tak menyediakan peluang pekerjaan seperti kedai konvensional.


KKD kena bertindak cepat. Atau mungkin TikTok shop boleh diletakkan di bawah KPDN. Jangan tunggu sehingga nasi sudah menjadi bubur baru nak bertindak. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: