KISAH MUFTI UTARA DAN SERAHAN HARTA DUNIA SIRI 3



5- SUDAH SUDAH LAH MUFTI UTARA BERBOHONG

Sudah sudah lah Mufti utara iu menjejak kesesatan Haji Hadi dalam mentafsirkan Politik Islam dan Agama itu mengikit hawa nafsusendiri.. Jika Haji itu tersasar akhlak dan penafsiran Agamanya tidaklah kita hairan..kerana dia itu orang Politik.. Takkan pula si Mufti seteruk ini pemikirannya..

Mufti Utara itu sendiri sudah tentu dilantik ketika itu disebabkan kecenderungan MB pada yang sayang pada dia pada ketika itu.. mungkin lebih baik, Perlantikan Mufttara itu sendiri dilakukan pemilihan.. mana tahu rakyat sendiri tidak mahukan Mufti yang berbeza dalam aliran Mazhab seluruh semenanjung Malaysia..

Tapi itulah, Kebencian, dendam, dan Ashabiyah faktor besar yang telah merosakkan Agama dan Agamawan.. Bukan yang rosak itu Ulama dan Mufti, hatta Agama dan Fahaman dalam Agama.. dan itulah yang terjadi dalam kelompok Syiah.. mereka tersesat disebabkan kebencian Politik..

Sebagaimana kata Sheikh Al Azhar, Sheikh Ahmad tayyeb dalam perdebatannya dengan Dr Muhammad Uthman al Khasyat rektor Unveristy Cairo dalam Muktamar Antarabangsa Al Azhar dalam membahasan Tajdid dalam pemikiran.. bahawa kerosakan dalam beragama dan fahaman, faktor besarnya adalah disebabkan Politik..bukan sebab perbezaan Mazhab dan aliran Aqidah..

Memang benar.. Lihatlah bagaimana Naib Presiden Ulama Dunia.. Mufti dari Utara, Bagaimana bila mereka tersesat jauh hanya disebabkan mereka itu berpolitik.. maka lahirnya satu fikrah, Doktrin Takfiri dan Ashabiyah biarpun suatu ketika mereka ini kelhatan kelompok moderate dalam Agama..

Berkata Sufyan al-Tsauri

“ Aku tidak melihat kezuhudan itu paling kurang melainkan dalam perkara kepimpinan (kuasa/Politik). Kamu akan dapati seseorang yang zuhud dalam hal makan, minum, harta dan pakaian tetapi apabila menyentuh soal kuasa maka dia akan mempertahan dan bermusuhan kerananya.. ”

( Siyar A’lam al-Nubala )

Ipohmali

Tazkirah Jumaat

14.Feb.2020



No comments: