Jangan berangan; lawatan ke White House tak akan jejaskan tindakan DOJ


Semua sedia maklum bahawa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bersama isteri kini berada di Amerika Syarikat bagi lawatan kerjanya selama tiga hari bermula semalam.
Ada yang menyingkap lawatan tersebut sebagai rancangan propaganda Najib untuk mendapatkan sekeping (atau lebih) gambar bersama Presiden AS, Donald J. Trump untuk dijaja di dada-dada media seantero negara, menjelang pilihan raya umum akan datang.
Ia tidak lain dan tidak bukan bagi menunjukkan bahawa saman sivil yang dikeluarkan Jabatan Keadilan AS (DOJ) bagi merampas aset yang dicuri daripada syarikat dana berdaulat negara, 1MDB yang turut dikaitkan dengan Presiden UMNO itu kononnya tidak membawa apa-apa kesan terhadap kempimpinan kleptokratnya.
Malah, ada cakap-cakap yang mendakwa kehadiran Najib di Rumah Putih adalah bagi memujuk Presiden AS paling kontroversi itu untuk menghentikan tindakan terhadap 1MDB dan melibatkan “MO1” – kependekan yang semua sedia maklum merujuk kepada Najib.
Namun, khabar angin tersebut ditepis oleh mantan Duta Besar AS ke Malaysia, John Mallot yang menyifatkan ia sebagai mengarut.
“Jangan percaya. Trump sendiri tidak boleh menghalang siasatan DOJ terhadap dirinya sendiri! Jadi lupakan sajalah angan-angan itu,” tegas Mallot seperti dilaporkan media.
Untuk rekod, orang kanan Trump kini sedang disiasat pihak DOJ atas dakwaan bersubahat dengan Russia dalam mempengaruhi pilihan raya 2016 di negara itu.
Setiausaha Media Rumah Putih, Sarah Huckabee turut menegaskan bahawa siasatan DOJ tidak akan sama sekali terkesan dengan pertemuan dan perbincangan antara Najib dan Trump.
Nampaknya, melalui penegasan ini, Najib dan isteri hanya mampu membawa pulang beberapa keping foto kenangan bersama sosok Trump (atau berbeg-beg hasil berkelintaran di gedung-gedung mewah) tanpa mengetahui nasibnya jika kalah dalam pilihan raya akan datang.
Ternyata, DOJ dan gelaran “MO1” akan terus menghantui pahlawan Bugis dalam mimpi-mimpinya sepanjang jalan menuju PRU akan datang.

No comments: